Hogyan védjük a kérészeket? – Dunavirág a fővárosban

Az Észak-pesti Szennyvíztisztító Telep a Palotai-sziget közepén (Fotó: Kriska Ferenc)

Az elmúlt években nagy figyelem irányult fővárosunkat átszelő folyó egyik régi-új jelenségére: a dunavirágzásra. A nyár végi estékben hatalmas rajzást tapasztalhatnak a városlakók és a turisták, a lámpák körül látványos csóvákban tömörülnek az apró kérészek, a hidakat, partmenti utakat pedig zizegő, vastag rétegben borítják másnap az elpusztult rovarok. Ez utóbbi jelenséget meggátolandó magyar kutatók fejlesztették ki a hidakra szerelhető kérészvédő fénysorompókat, melyek már sikerrel üzemelnek több hidunkon is. De szükség van-e többre? És ha igen, hol?

A dunavirág 2024-es rajzási időszakában elvégzett terepi megfigyelések alapján megállapítható, hogy a Duna teljes budapesti szakaszán előfordulnak a lárvák. A 2024. augusztus 15-től szeptember 8-ig tartó terepmunka során a hidak között mindenhol sikerült hím egyedeket megfigyelni rajzáskor. Mivel a hím szubimágók és imágók nem távolodnak el a lárvakifejlődési helyektől, nem végeznek kompen­zációs repülést, ezért ha megjelennek egy folyósza­kaszon, az azt jelzi, hogy az adott helyen a mederben nagyobb dunaviráglárva-populáció él.

Szakirodalmi és saját adataink alapján feltételez­hető, hogy mint máshol, a lárvák élőhelyéül itt is a kavicsos mederrészek szolgálnak [1]. Ezek kiter­jedésében az egyes budapesti mederszakaszok kö­zött jelentős eltérések lehetnek, ami befolyásol­hatja a lárvapopulációk nagyságát.

Az elvesztett parti zóna

A Duna budapesti szakaszát – a Rába-torkolattól Fajszig tartó közép-magyarországi szakasszal együtt – kavicsos hordalék jellemzi. A folyó fő- és mellékága­iban kavicszátonyok alakulnak ki, amelyek mentén alvízi irányban részben a finomabb hordalékból kisebb szigetek jönnek létre. A szigetek helyzete le­het a főág kanyarviszonyai miatt nagyjából állan­dó (Margit-sziget), de a kisebb szigetek jellemzően lassan elmozdulnak az alvízi irány felé; a legidő­sebb növényzetet, fákat mindig a folyásirány sze­rint felfelé találjuk [2] [3].

A folyó természetes partjait – a Felső-Duna és a Vág duzzasztóinak megépítése előtt – sok helyütt kavics borította, azonban a lassabb parti áramlású helyeken, kisebb öblökben és főként a limányos he­lyeken agyagos-iszapos part alakult ki. Ennek oka a kavicshordalék mennyiségének drasztikus csökke­nése, ami több okra vezethető vissza. A jelenség ki­alakulásában fontos szerepet játszik a duzzasztók hordalékcsapdázó hatása, ami miatt a felsőbb sza­kaszokról érkező kavicshordalék nem tud tovább haladni a folyó alsóbb szakaszai felé, így az alsóbb folyószakaszokon hordalékhiány jelentkezik. Az alvízi részen nincs ami ellensúlyozza ezt hordalék­hiányt, mert ennek képződését megakadályozza a mesterséges partvédelem, ami túlnyomó részt kő­szórások formájában ölt testet [2]. További negatív változásokat okoznak a folyószabályozás „jól bevált” módszerei a kanyarulatátvágások és mederkiegyene­sítések, amelyek következménye a fokozott mederesés, ami felgyorsult vízáramláshoz vezet, ami pedig me­dereróziót, medermélyülést és mederpáncélozódást okoz. A mederpáncélozódás miatt átalakult mederré­szek már nem alkalmas élőhelyek a dunaviráglárvák számára. A fent említett folyószabályozási módszerek alkalmazása tetten érhető a budapesti Dunaszakaszon is. Kifejezetten indokolt lenne feltérképezni a külön­böző sajátságú budapesti mederrészeket. A Margit-szi­get pl. ivóvízbázisként működik, ahol minden bizon­nyal természetesebb a meder, mint a belvárosi szaka­szokon, ahol megjelenhet a mederpáncélozódás is.

A Duna középső szakaszán – kifejezetten a felső folyószakaszon épült tározók, valamint a megválto­zott hidrológia miatt – kevesebb a lebegtetett horda­lék, mint a múlt században. Ezért is nevezhető kék Dunának, ellentétben a meanderezőbb, lebegtetett hordalékban gazdag, „szőke” Tiszával. A klasszikus folyódinamikai diagramok [4] szerint a Duna lejtési és vízhozamviszonyai a meanderező alaktípust jelöl­nék ki a folyó főváros körüli szakaszára. Ez azonban a folyó szabályozása miatt, csökkentett hordalék­tartalom mellett kavicsos jelleggel, a jelenlegi part­védelemet figyelembe véve nem járható út. A meandere­zés csak a folyó Fajsz alatti, a folyószabályozás során jelentősen átalakított, már inkább „szőke” szaka­szát jellemzi [5].

A Duna budapesti szakasza úgynevezett fattyúágas alaktípusú. Jellegzetessége a stabil főmeder, amelyről hosszabb-rövidebb mellékágak, fattyúágak sza­kadnak le, amelyek azután ismét csatlakoznak a folyó fő vonalához. Ilyen fattyúág a Szentendrei- és a Ráckevei-Duna.

Az átlagban másodpercenként 2000 köbméter körü­li víz levezetését szolgáló medernek egyértelmű sodor­vonala van, mélyebb mederrésszel. Ennek szélessége 290-1100 méter között változik, átlagos mélysége 3 mé­ter, a 4-5 métert csak a Budai-hegységgel közvetlenül érintkező szakaszon haladja meg.

A folyószabályozás előtt a bő­séges kavicsos hordalék és a zaj­ló jég folyamatosan változtatta a medret. A jégzajlások gyako­riságát elsősorban a vízgyűjtőn hetekkel korábban bekövetkező olvadások befolyásolták, amik a terület eltérő klímatartományba való tartozására vezethetők vis­sza. A fővárosi árvédelmi művek kialakítását, jellegét a fő mederszelvény stabilizá­lása, szűkítése és az árvízvédelem határozták meg. Ennek megfelelően alakították ki a burkolt rézsűs partokat és a függőleges rakpartokat. A szabályozás eredményeként a budai parton Óbudától a Kopaszi-gát végéig, a pesti oldalon pedig Rákospataktól a Rácke­vei-Duna kilépéséig, a Kvassay-zsilipig folyamatos, köves partfal épült ki, miáltal a folyó elvesztette természetes parti zónáját.

A belvárostól feljebb megmaradt természetes par­tok között egyedi műtárgyakkal szabályozták a folyót. E műtárgyak a hordaléklerakódási viszonyokat meg­változtatva alvízi irányban néhány évtized alatt jelen­tősen átalakították a part képét. Ezek a hatások okoz­ták a Palotai-sziget megnövelését és összekapcsolódá­sát a Népszigettel, valamint az Óbudai- (Hajógyári-) és a Margit-sziget mai alakjának kialakítását [2] [3].

A fővárosi dunavirág-populáció szempontjából kiemelt jelentőségű a Palotai-sziget és a Római-part közötti budapesti Duna-szakasz, a Dunakesziig észa­ki irányban húzódó főági- és a Szentendrei-Duna Szentendréig tartó mellékági szakasz.

Ártéri erdők, dzsungeles szigetek

Dunakeszi szabadstrandjától és Szentendrétől délre a fő- és mellékág mentén, beleértve a Szentendrei-szi­getet is, védett területek alkotják az Északi Vízbázist, amely a fővárosi vízszükséglet 70 %-át fedezi. A terü­leten a folyó természetes parti zónája és érintetlen ártéri erdők jelennek meg. A folyón lefelé ereszked­ve néhány műtárgyat leszámítva továbbra is ártéri puhafaligetek következnek a folyó balpartján és a túloldalon, a Szentendrei-szigeten. Az újpesti hadi­kikötő előtt torkollik a Szilas-patak a Dunába, ami az Északi Vízbázis déli határát jelenti. Az újpesti hadi­kikötő után újra természetes partszegély következik, amit hirtelen vált fel az egykori Trianoni gát területe. Az 1921-23 között épült T-sarkantyú felépítése után az újpesti Duna-ág eliszaposodott az újpesti part és a Palotai- sziget között, így 1938-ban bezárt a kikötő. Helyet­te a Trianoni védgáttól indult kompjárat, mely a Megyeri híd átadása után még egy évig működött [3].

A Rév utcánál déli irányban kezdődik a Palotai-sziget helyi védettségű ártéri erdeje. A ma Palotai- szigetként is­mert terület nem azonos az eredeti aprócska szigettel, hanem az egykori sziget körüli mellékági mederrész feltöl­tődésével és beerdősülésével létrejött újpesti partszakasz. Ily módon, bár az építők szándéka nem ez volt, mégis a Trianoni gátnak köszönhetjük a közel 50 hektáros vadregényes ártéri erdőt magába foglaló mai Palotai-szi­get megszületését. 1979-ben feltöltéssel kiszélesítették a Palotai-szigetet a főmeder irányába folyamszabá­lyozási céllal és kőszórással rögzítették a partját. Szerencsére a mesterséges átalakítás sok helyen héza­gos és mélyebben sem változtatja meg túlságosan a partizóna természetes állapotát, ami lehetőséget ad a dunaviráglárvák kifejlődésére. A Palotai-sziget he­lyi védelem alatt álló északi felét és déli végét egyaránt 70-80 éves ártéri puhafás ligeterdő borítja. Ez egy igazi ártéri őserdő, rengeteg holtfával, változatos élőhelyek­kel. A méteres átmérőjű főleg fehér fűz és fehér nyár ma­tuzsálemek mellett a korhadó kidőlt fák és lábon álló holtfák látványától lesz igazán vadregényes a táj. A Palotai-szigeten dél felé haladva érjük el az Észak-pesti Szennyvíztisztító Telepet.

A parttal párhuzamosan futó erdei ösvény egyene­sen a kibetonozott árvízvédelmi gáthoz vezet. Erről letekintve jobbra látjuk a folyót, míg a másik oldalon a 3,5 méteres magasságban feltöltött 30 hektáros te­rület magasodik fölénk, melyre a szennyvíztisztító épült. Az 1975-ben elkezdett tereprendezés során telje­sen megsemmisítették a megelőző 300 évben erdővel borított, ősi szigetmagot [6]. Az egykor országos szinten is kiemelkedő természeti érték sorsát a magasabb fekvéséből eredő árvízvédettsége pe­csételte meg. A tervezők számára ez tette ideális építkezési helyszínné az ősrengeteget.

A szennyvíztisztítót most száraz gyepek és gyomtársulások övezik, gazdag rovarvilággal. Az üzemből a tisztított szennyvizet másfél méter átmérőjű acélcsövekkel juttatják el a folyó sodor­vonaláig. Így ezen a részen a kikötés és a fürdés is tiltott. A szennyvíztisztító után ártéri puhafás ligeterdő mellett haladva érünk el a Palotai-szi­get déli csúcsáig. Ha az erdőbe is benézünk, ak­kor a régmúltból itt maradt ivóvízkutak marad­ványait is megpillanthatjuk, melyek az 1800-as évek végétől a Palotai-sziget oldalágának feltöltődésé­ig járultak hozzá a Főváros vízellátásához. Az 1970-es évek végére a Népsziget északi és a Palotai-sziget déli csücskei egyesültek és a kapcsolódás helyén időszakos vízborítottságú élőhely alakult ki. A két sziget közti idő­szakos vizes élőhelyet 2007-ben kikotorták.

Az Újpesti vasúti híd itt köti össze Újpestet a Ró­mai-parttal. A híd 1896-os átadásakor még ártéri lige­terdő borította a Népszigetet, amit a híd vasúti töltése vágott ketté. A Palotai-szigethez hasonlóan a Népszi­get sem sziget, mert mellékágát 1857-ben a Zsilip utca nyomvonalát követő töltéssel elzárták. Így jött létre a téli kikötőként használt Újpesti-öböl. A Népsziget part­ját teljes hosszában kőszórással rögzítették, ezért itt is eltűnt a természetes parti zóna. A túlparton az Óbu­dai-sziget látható, melynek főági partrésze megőrizte természetes állapotát, ugyanakkor a mellékág északi részét súlyos szennyezés éri, amely az Újpesti vasúti híd alatti folyószakasz vízminőségére is káros hatással van.

Az óbudai gázgyár több mint hetvenéves működé­se alatt közel 200 ezer tonnányi talajt szennyezett el cianiddal, arzénnal és egyéb, fokozottan veszélyes vegyületekkel. A Duna alacsony vízállása esetén, meg­szűnik az ellennyomás, ami megakadályozza a rák­keltő anyagokkal telített talajvíz folyóba áramlását. Az óbudai gázgyár műemlék épületeit felújították, benne rendszeresen tartanak idegenvezetéssel egy­bekötött bejárásokat. Sajnos arra már nem jutott pénz, hogy a 30 éve előírt kármentesítést elvégezzék. Az illetékes hivatal nem büntet, csak a kármentesítési határidőket tologatja, most éppen 2026-ra [7].

Mi befolyásolhatja a kérészrajzást?

A rajzó dunavirágok mennyiségét a helyben kikelő rovarok tömegessége és a kompenzációs repüléssel az adott Dunaszakaszra érkező nőstények mennyisége határozza meg. Ez utóbbinak a becslése és védelme kü­lönösen fontos, mert a városi fényszennyezés miatti pusztulásuk az utódgenerációt veszélyezteti.

A kompenzációs repülés a rajzás második szaka­szában megjelenő viselkedés, mikor a nőstények pe­tézésük előtt több kilométert repülnek folyásirán­nyal szemben a Duna fölött. Nevének megfelelően ennek a viselkedésnek az a célja, hogy a vízbe lerakott peték az eredeti lárvafejlődési helyekre kerüljenek vissza, ahol megfelelők a körülmények az új lárva­nemzedék kifejlődéséhez.

Ez a viselkedés különösen fontos azoknál a kérész­fajoknál, melyek számára csak a folyómeder bizo­nyos részei számítanak alkalmas lárvaélőhelynek. Erre példaként a tiszavirágot (Palingenia longicauda) hozhatjuk, amelynek lárvái csak a szürkeagyagos mederrészekben képesek telepeket alkotni és kifej­lődni. Az országba belépő Tisza apró szemű kavicsos mederhordaléka a Szamos-torkolatig finom szemcsé­jű homokra vált. E domináns mederhordalék mellett az alsó szakasz irányába a Bodrog torkolatától meg­jelenik, illetve egyre nagyobb arányban van jelen az iszap és az agyag. A tiszavirág kifejlődését biztosító agyagpadok száma viszont korlátozott, ezért is bír nagy jelentőséggel esetükben a kompenzációs repü­lés. A dunavirág esetében viszont már más a helyzet.

A dunavirág az 1950-es évektől évtizedekre eltűnt Európa folyóiból, ám a vízminőség (kiemelten a kémi­ai vízminőség) javulásával az 1990-es évektől kezdve újra megjelentek a tömegrajzásai, elsőként a revitali­zált Rajnán [8]. Az 1990 és 1992 közötti nyári estéken e kérészek tömegei hatással voltak a partvédelmi gát melletti közlekedésre, és nagy közérdeklődést váltot­tak ki Köln közelében [9] [10]. Később a faj újra meg­hódította a Dunát is. Magyarországon a Dunakanyar­ban 2012-ben jelentek meg az első tömegrajzások, és rá egy évre már arról érkeztek hírek, hogy az egész ha­zai Dunaszakaszt benépesítették. A dunavirág sikeres terjedésében szerepet játszhat, hogy képes többféle medertípusban kifejlődni a lárvája. Az elmúlt évben a Rábán több helyen is sikerült nem csak a kavicsos mederben, hanem agyagpadokban is kimutatni a je­lenlétét tiszaviráglárvák mellett [11].

Ez az új felfedezés arra utal, hogy a tiszavirághoz hasonlóan a dunavirág is agyagpadokban fejlődött ki eredetileg. Az agyagpad mint lárvaélőhely azon­ban kevéssé megbízható, mert alámosódva leomol­hat és a lárvák teljesen más közegben, pl. kavicsos mederben, vagy még élhetetlenebb környezetben találhatják magukat. A nemzetközi szakirodalom dunaviráglárva élőhelyként csak a kavicsos med­ret említi. A Sebes-Körösön is hasonló lehet a helyzet, mint a Rábán, hiszen Körösladánynál 2023-ban nagy tiszavirágzás volt, míg a szomszédos Szeghalom­ból dunavirágzást jelentettek.

A kétféle medertípusban való kifejlődés képessége ellentétes szempontból is előnyös lehet a faj gyors elterjedésében, mert pl. az alsó Duna-szakaszokon Magyarországon már nincs kavicsos hordalék, így itt csak az agyagpadok biztosítanak megfelelő lárva­élőhelyet.

Érdekes kérdés, hogy a tiszavirág esetében meg­jelenik-e a kavicsos mederben való kifejlődés ké­pessége. A Tiszánál ennek nincs jelentősége, mert a magyarországi szakaszon csak a Szamostorkolatig van kavicsos aljzat, ugyanakkor a Dunán Gönyünél is található tiszavirág, ahol túlnyomórészt kavicsos meder jelenik meg. Ez igaz lehet azokon a Rába és Sebes-Kőrös szakaszokon is, ahol van tiszavirág.

A kavicsos mederre való átváltás a táplálkozási stra­tégia megváltozásával további előnyökkel szolgálhat a lárvák számára. A petéből kikelő előlárva még sem tracheakopoltyúkkal, sem hatékony szűrőszervekkel nem rendelkezik, ezért ezek a fiatal lárvák táplálkozá­sukkor az aljzatról kaparják le az élőbevonatot foga­zott állkapcsaikkal [12].

Később a testük körüli folyamatos vízáramlást biztosító, állandóan csapkodó tracheakopoltyúik kialakulásával és a dúsan sertézett szűrőkészüléke­ikkel képesek áttérni a szűrögető életmódra, mellyel leginkább a lebegtetett parányi élőlényeket (plank­ton) és a lebegő szerves törmeléket hasznosítják [12].

A tiszaviráglárvák esetében az agyagos élőhely nem teszi lehetővé a kaparó táplálékszerzést, míg a ka­vicsmederben élő dunaviráglárvák akár idősebb korukban is élhetnek ezzel, ami szintén hozzájá­rulhat a túlélésükhöz és ahhoz, hogy a nem éppen ter­mészetes belvárosi Duna-szakaszon is életképes po­pulációik vannak Budapesten.

Jelenleg nem rendelkezünk arra vonatkozó adat­tal, hogy az idősebb dunaviráglárvák képesek lenné­nek hasznosítani az élőbevonatot. Erre vonatkozóan 2025-ben tervezünk vizsgálatokat végezni. A kom­penzációs repülést folytató kérészrajok védelmé­nek fontossága kiemelt jelentőségű a populációk fennmaradásában, ezért a továbbiakban az eze­ket leginkább veszélyeztető mesterséges objektu­mokról, a hidak kockázatértékeléséről lesz szó.

A hidak veszélyei

Budapest legdélebbi hídja a Rákóczi híd. A kompen­zációs kérészrajokat elsőként fogadó híd hatalmas oszlopokon álló fényforrásai lefelé irányulnak. Így a folyó helyett az úttestet világítják meg, amit pedig eltakar a híd déli oldalához kapcsolt vasúti híd.Előnyös tulajdonsága még, hogy lámpaoszlo­pai vörösre vannak festve, így ezek másodlagos fényforrásként sem vonzzák a kérészeket, melyek alig érzékelik ezt a színt.

Kérészszempontból még jobb lenne a helyzet, ha a lámpák sárga fénnyel világítanának, a rajzá­si időszakban csökkentett intenzitással. A Rákóczi híd nem számít jelentős kérészpusztítónak.

A következő híd a Petőfihíd. Ennek nincsen hival­kodó díszkivilágítása, a hídfőkön sem jelenik meg extrém fényszennyezés, ezért feltételezésünk sze­rint kevésbé akadályozza a kompenzációs rajok tovább haladását.

A következő a százévesnél is idősebb Szabadság híd. A budai alsó rakparttal és a túlpart épületeivel ellen­tétben a híd hidegfényű, fehér megvilágítást kapott. Díszes kapuzatait oszlopainak négy sarkán fölfelé irányuló fényvetők hangsúlyozzák ki. Ráadásul a híd erősen ívelt felületeire LED-szalagokat rögzítet­tek, ami tovább erősíti fényszennyezését. A hidat tartó ferde rácsos oszlopok és a pillérek is erősfényű fehér megvilágításúak. A több mint ezer világítótest miatt az egész híd súlyosan fényszennyező másod­lagos fényforrássá vált. Ráadásul a közvetlen fehér és a hídról visszavert kékes-zöldes fény erőteljesen vonzza a rovarokat, így nagyobb rajzásoknál jelen­tős számban pusztulnak el dunavirágok a hídon. A Szabadság híd alatti Duna-szakaszokon sikerült ki­mutatni a hím egyedek jelenlétét, ami azt mutatja, hogy mindenhol élnek lárvák az aljzatban. Mivel a dunavirágok nagyobb számban elérték a Szabadság hidat, ezért feltételezhető, hogy az ide érkező nősté­nyek egy része nem a híd előtti folyószakaszról re­pül ki, hanem távolabbról érkezik, és képes átjutni a délebbre elhelyezkedő optikai gátként működő Rákóczi és Petőfihídon. Ezt azonban terepkísérlet­tel is ellenőrizni kellene, mégpedig olyan módszer­rel, ami nem változtatja meg a kérészrajok termé­szetes viselkedését (infrakamerás megfigyelés, lásd később). A kérészeket védő módszer az lenne, ha a máshol már működő kérészvédő fénysorompót ala­kítanának ki ezen a hídon is.

A következő híd az Erzsébet híd, melynek nincs erőteljes díszkivilágítása és mivel fehérre van fest­ve, ezért polarizálatlan fényt ver vissza, ami kevésbé vonzza a vízirovarokat. Ez a híd nem számít jelentős kérészpusztítónak. A Lánchíd kivilágítása erősebben fényszennyező, a megvilágítás egy része a folyó felé irá­nyul. Ugyanakkor a sárga melegfényű lámpái kevésbé vonzzák a kérészeket, ezért gyenge-közepes rajzások esetén nem okoznak jelentős dunavirág-pusztítást.

A Margit híd esetében megállapítható, hogy a dísz­kivilágítását adó lámpák sárga színűek, így kevésbé vonzzák az UV, kék és zöld spektrumtartományban érzékeny szemmel bíró kérészeket. Ugyanakkor ezek a lámpák erős fényűek és a víz felé is világítanak, ami fokozza a híd fényszennyezését. A 2024-es átla­gos rajzású évben is volt több nap, amikor a budai hídfőnél tömeges volt a dunavirágok megjelené­se. Ennek az lehetett az oka, hogy a folyó folytonos polarizációs jelét követő és a hídárnyék/hídtükör­kép miatt feltorlódó kérésznőstény-tömegek az erőteljesebben fényszennyező hídfő felé vették az irányt, így a kerékpárúti és a HÉV-aluljáróban cso­portosultak nagy tömegben.

Ez a jelenség évről-évre megismétlődik, ezért jogosan felmerülhet valamilyen kérészvédelem alkalmazásának szükségessége. A hatékony meg­oldás megtalálásához viszont tudni kellene, hogy honnan érkeznek a Margit hídhoz a később csapdá­zódó kérészrajok.

Nem hallgatható el ugyanakkor, hogy az inten­zív rajzási napokon a kék lámpák hatékony mű­ködése ellenére is jelentős számú dunavirág nős­tény csapdázódott a hídlámpáknál.

Ezen kívül a Margit-sziget partközeli sárga lám­páinál is kérészcsóvák alakultak ki. Az itt csapdá­zódott rovarok végül a szárazföldön pusztultak el. Az Árpád híd hatalmas oszlopaihoz kapcsolódó erős és fehérfényű lámpák kifejezetten fényszen­nyezők, ráadásul a folyót is megvilágítják, így nagy távolságból magukhoz vonzzák a víz fölött repülő dunavirágokat.

Távlatilag mindenképpen megfontolandó a lámpák színhőmérsékletének megváltoztatása, hosszabb hullámhosszú, sárgás-vöröses fényt kibocsátó fényforrások alkalmazása. Másrészt, ahogy azt a tahitótfalui hídnál is megoldották, itt is célszerű lenne szabályozható intenzitá­sú fényforrásokat használni, melyek fényerősségét csökkenteni lehetne a rajzási időszakban. A Margit-sziget partközeli sárga lámpái is sok dunavirágot vonzottak nagy fényintenzitásuk miatt és azért is, mert fényük közvetlenül a folyó felé irányult. Itt a fényintenzitás csökkentésével és fénytere­léssel lehetne mérsékelni a kérészekre gyakorolt káros hatást.

Az Árpád híd esetében azt sem lehet kizárni, hogy a hídlámpáknál kialakuló rovarcsóvák a megfordult kompenzációs repülés miatt alakul­tak ki. Az északról érkező kérészek ugyanis nem találkoznak a kérészvédő kék fényekkel, ezért nagyrészük felrepül a hídlámpákhoz. Ha ez a je­lenség dominánsan megjelenik minden évben, akkor megfontolandó lehet a híd túloldalára is felszerelni a védőeszközt.

A következő hídnak, az Újpesti vasúti hídnak, nincs díszkivilágítása és a közvilágítási lámpák fénye sem irányul a folyó felé. A hídszerkezet sűrű rácsozottsága is kedvező hatású, mert ez is eltakarhatja a kérészek elől a sárgás, kevésbé von­zó lámpafényt. Ennek ellenére komolyabb rajzá­soknál, különösen a hídfők közelében kialakul­hatnak rovarcsóvák a lámpáknál és alattuk össze­gyűlhetnek a kérésztetemek. Ennek az is lehet az oka, hogy északi irányban a természetes medervi­szonyok miatt óriási tömegben élhet a dunavirág.

KRISKA GYÖRGY – EGRI ÁDÁM

Nyitóképünk: Az Észak-pesti Szennyvíztisztító Telep a Palotai-sziget közepén (Fotó: Kriska Ferenc)

Következő számunkban: Gyakorlati kérészvédelem

 

IRODALOM


[1] Ibañez C, Escosa R, Muñoz I, Prat N (1991) Life cycle and pro­duction of Ephoron virgo (Ephemeroptera: Polymitarcyidae) in the lower River Ebro (NE Spain). Alba-Tercedor J, Sáchez- Ortega A (Eds.), Overview and Strategies of Ephemeroptera and Plecoptera, Sandhill Crane Press, Gainesville, FL (1991), pp. 483-492

[2] Timár G, Szávoszt-Vass D, Rácz T (2013): A Duna újkori meder­változásai Budapestnél. A Budapest környéki Duna-szigetek története. In Mindszenty A. (szerk.): Budapest: földtani érté­kek és az ember. Városgeológiai tanulmányok („In urbe et pro urbe”). ELTE Természettudományi Kar, Budapest, 156–164

[3] Tímár G (2023) A budapesti Duna-szakasz szabályozása 1870 után. In Izsák É, Szabó P (szerk): Budapest 150. Tanulmányok a főváros jubileumára. Budapest, ELTE TTK–ELTE Eötvös Ki­adó, pp. 111-123

[4] Leopold LB, Wolman MG (1957) River Channel Patterns, Bra­ided, Meandering and Straight. U.S. Geol. Surv. Paper. 282-B.

[5] Timár G (2005) Az alluviális folyók alaktípusai és a típusok kialakulásának feltételei. Hidrológiai Közlöny, 85: 1-10.

[6] Ádám Sz (2020) Dunai szigetek ártéri erdeinek természetvé­delmi, ökológiai és tájtörténeti kutatása. Doktori értekezés. Szent István Egyetem, Gödöllő, 1-145

[7] Greenpeace (2024) Mérgezett örökségünk. https://sites.green­peace.hu/mergezett- oroksegunk/gazgyar/

[8] Bij de Vaate A, Klink A, Oosterbroek F (1992) The mayfly, Epho­ron virgo (Olivier), back in the Dutch parts of the rivers Rhine and Meuse. Hydrobiol. Bull., 25, pp. 237-240

[9] Kureck A (1992) Das Massenschwärmen der Eintagsfliegen am Rhein – Zur Rückkehr von Ephoron virgo (Olivier 1791). Nat. Landschaft, 67: pp. 407-409

[10] Kureck A (1996) Eintagsfliegen am Rhein: Zur Biologie von Ephoron virgo (Olivier, 1791). Decheniana-Beihefte, 35: pp. 17-24

[11] Szinetár Cs (2024) Adatok a Rába vasi szakaszának 2024. évi kérészrajzásaihoz (Palingenia longicauda, Ephoron vir­go) és a lárvatelepeinek ismeretéhez. Cinege Vasi Madártani Tájékoztató, 29: 49-52

[12] Kureck A, Bieg R (2001) Zur Ernährungsökologie von Ephoron virgo (Ephemeroptera) im Rhein: Die Entwicklung der Mund­werkzeuge und der Einfluss von Nahrungskonkurrenz auf die filtrierenden Larven. Verh. Westd. Entom. Tag, pp. 299-306

Természet Világa

Kapcsolódó cikkek