Az élő szervezetek tele vannak
mintázatokkal. Gondoljunk a gerinc csigolyáira, a tüdő légjárataira, az
ujjainkra vagy az élőlények külső jegyeire, a zebra csíkjaira és a pillangók
szárnyaira. "De nem is kell, hogy többsejtű élőlényeket vizsgáljunk, már
az egysejtű mikroorganizmusok is nagyon érdekes önszerveződő mintázatokat
tudnak képezni" - mondja Czirók András, aki másodéves egyetemista kora
óta figyeli őket. Ugyancsak jellegzetes mintázatok alakulnak ki szövetek
képződésekor - ilyenkor egy embrió testi sejtjei vándorolnak, hogy a kialakuló
szervezetben jól definiált helyüket megtalálják. Czirók András, az ELTE
fiatal kutatója a sejtek követésére szolgáló videomikroszkópos technika
kidolgozásáért és alkalmazásáért 2006 decemberében Nemzetközi Gábor Dénes-díjat
kapott.
- Mennyiben tér el a biológiai
mintázatok leírása a szervetlen mintázatokétól?
-
Alapvető különbség, hogy szervetlen mintázatok (kristályok, fraktálok)
esetén nagyjából ismerjük azokat a mikroszkopikus szabályokat, amelyek
a mintázatot létrehozzák. A mintázatok kialakulását egy reakció-diffúziós
rendszerben sem ismerjük teljesen, de ott legalább azt tudjuk, hogy a molekulák
mozgása és reakciói milyen szabályoknak engedelmeskednek, tehát az alapokat
ismerjük. A sejtek viszont már önmagukban roppant összetettek, ezért arra
is hipotéziseket kell tennünk, hogy egy bizonyos sejt különböző külső környezetekben
hogyan viselkedik. Így az élő szervezetben fellépő kollektív rendszerek
vizsgálata sokkal gyengébb alapokon áll, mint a fizikai rendszerek tanulmányozása.
- Sejteket, szöveteket
vagy még nagyobb rendszereket vizsgáltok?
- Három téma köré csoportosíthatók
a kutatásaink. Az első, a mikroorganizmusok telepképzése és mintázatképzése
visszanyúlik a doktori iskolában végzett munkámhoz, amelyen Vicsek Tamás
professzorral dolgoztunk. Ott az volt a kérdés, hogyan hat a külső, fizikai
környezet ezekre az egymáshoz nagyon hasonló és egymással is kölcsönható
élőlényekre. Például, ha a tápanyag egy gélen keresztül diffundál hozzájuk,
akkor nagyon érdekes, fraktálszerű alakzatok alakulnak ki. Ilyenkor az
egyes sejtek viselkedését alapvetően meghatározza egy fizikai diffúziós
folyamat. Előfordulhat az is, hogy egy folyadék felszínén, a nagy oxigénkoncentráció
miatt összegyűlnek a mikroorganizmusok. A folyadék sűrűsége ezen a helyen
megnő, így hidrodinamikai instabilitások alakulnak ki. Ennek következtében
az egész víztömeg áramolhat, ez a biokonvekció. Az is nagyon érdekes, hogy
ha ezek a mikroorganizmusok elég nagy sűrűségben vannak jelen, akkor valahogy
összehangolják a mozgásukat. Mindegyikük szeretne mozogni, de nem tudnak
átmenni egymáson, így különleges áramlási mintázatok alakulhatnak ki, amelyek
különböznek a jól ismert, folyadékok hidrodinamikája által leírt áramlási
típusoktól.
Ennek a munkának a szerves
folytatása lett a másik két téma, a sejtmozgás és az embriogenezis vizsgálata.
Sejtmozgással azért kezdtünk el foglalkozni, mert a szöveti mintázatképződésnek
az az egyik hajtóereje, hogy a sejtek mozogni tudnak. Másrészt ez egy nagyon
érdekes biofizikai probléma, hiszen a sejt fizikai test, amelyben a sejtváznak,
a citoszolnak és a sejtmembránnak eltérő mechanikai tulajdonságai vannak.
Ahhoz, hogy a sejt haladni tudjon, ezeket meg kell változtatni, erőket
kell rájuk kifejteni. A sejtmozgás tehát olyan probléma, ahol a biofizika
szorosan kapcsolódik a biokémiához, a sejtbiológiához és maga a sejtmozgás
az alapja sok más mintázatképző rendszernek is.
Inkubátor és videomikroszkóp
madárembriók megfigyelésére. A tojásból kivett embriók egy tápoldat felszínén
fejlődnek optimális optikai körülmények között
A harmadik témám, az embriófejlődés
során kialakuló anatómia ugyancsak mintázatképzési probléma. A képződő
szerkezet sokkal jobban meghatározott, mint a mikroorganizmusok telepei,
elsősorban a sokrétű, génexpressziós mintázatokat is magukban foglaló visszacsatolások
miatt. Speciális gének expressziója definiálja az embriók különböző részeit
és ez egyben behatárolja a sejtek „viselkedését”. Azt gondoljuk azonban,
hogy ezen felül léteznek ún. emergens mintázatok is, amiket nem közvetlenül
génexpressziós mintázatok határoznak meg. Erre lehet jó példa a meleg
vérű gerincesekben megjelenő korai érhálózat: ezt körülbelül ezer endotél
sejt alakítja ki az embriófejlődés első szakaszaiban. A sejtek kezdetben
véletlenszerűen helyezkednek el, utána aggregálnak, nyúlványokat növesztenek,
majd hálózatot képeznek. Ebből az elsődleges hálózatból később bizonyos
helyeken főerek alakulnak ki, és ezekben már növekedési faktorokon keresztül
génexpressziós mintázatok határozzák meg az alkotó sejtek számát. Mindenesetre
úgy tűnik, hogy a különféle embriókban megjelenő változatos, elsődleges
mintázat önszerveződő módon jön létre.
- Mit jelent az
"önszerveződés" egy biológiai rendszerben?
- Az önszerveződés
fogalmát a fizikusok előszeretettel használják. Nagyjából azt értjük alatta,
hogy sok, nagyon hasonló alkotóelem kölcsönhatása egy nagyobb skálán olyan
elrendeződést kelt, amely lényegesen különbözik attól, amit az alkotóelemek
magukban, kölcsönhatás nélkül hoznának létre. Például, ha veszünk száz
sejtet és jó messzire helyezzük őket egymástól, akkor önmagukban csak bolyonganak.
Ha nagy számban vannak jelen, akkor össze tudnak tapadni, sőt bizonyos
sejtek nem kupacot, hanem hálózatot hoznak létre. Ehhez járulnak a különféle
biológiai visszacsatolások, hiszen a kialakult struktúrát az embriónak
vagy a fejlődő szövetnek kontrollálnia kell. A túl kevés sejtet tartalmazó
részekre újabb sejtek vándorolnak vagy az ott lévő sejtek osztódnak, a
túl sűrű helyekről pedig a sejtek elvándorolnak. Ezeknek a folyamatoknak
a részletes mechanizmusát még nem nagyon értjük. Azt tudjuk, hogy felnőtt
állatban az oxigéngradiens "kemoattraktánsként" tud viselkedni érnyúlványok
benövéséhez. Ezenkívül vannak olyan növekedési faktorok, amelyeknek a gradiense
szintén vonzhatja ezeket a csúcsokat. Például bizonyos tumorok termelnek
egy VEGF nevű molekulát (vascular endothelial growth factor, vaszkuláris
endotél növekedési faktor), ami a szövetben diffundálni képes, és az így
kialakuló gradiensek vonzó irányokat jelölnek ki a sejtek számára. Embriókban
viszont még nem tudjuk, hogy az erek kezdeti mintázatát pontosan milyen
mechanizmusok hozzák létre. Feltehetően az embriókban is vannak rövid skálájú
gradiensek, amelyek orientálják a sejtek elrendeződését, de kísérletileg
egyelőre nem sikerült bizonyítani, hogy ebben az esetben is a VEGF gradienséről
lenne szó. Annyit lehet tudni, hogy ha megnézzük a szövetet, például tömegspektrometriával,
akkor a VEGF eléggé egyenletesen oszlik el. Ugyanakkor lehetséges, hogy
az extracelluláris mátrix csak bizonyos helyeken teszi a sejtek számára
elérhetővé ezt a növekedési faktort.
Mi egy „minimalista” megközelítési
módot használunk, tehát azt mondjuk, hogy elég sok olyan fizikai effektus
lehetséges, aminek eredményeként egy hálózat önszerveződésre képes, nem
feltétlenül szükséges a növekedési faktorokhoz fordulnunk. Azt találtuk
például, hogy ha egy hálózat bizonyos részén kevés a sejt, akkor azok a
sejtek nagyon elnyúltak. Az elnyúlt sejtek sejtvázáról feltételezhetjük,
hogy merevebbek, mert mechanikai feszültség alatt vannak. Számos sejttípusról
ki lehet mutatni, hogy képesek érzékelni a környezet mechanikai tulajdonságait.
Tehát például egy mechanikailag megfeszített sejt felszíne kedvező tapadási
felszín lehet a környező sejtek számára.
- Néhány sejt véletlenszerűen
megnyúlik, és arra épülnek a többiek?
- Igen, így képzeljük
el egy sejtcsoportokat összekötő, többsejtű "híd" létrejöttét és későbbi
stabilizálását is. Azon a helyen, ahol kevés a sejt, a sejtek megnyúlnak,
és az így létrejövő vonzó felszínre érkeznek a többiek. Ezek persze elképzelések,
amelyek a rendszer megértésére szolgának. Kísérleteket, majd ezek alapján
modellszámításokat végzünk. A modell ahhoz szükséges, hogy kiderítsük:
ez a mechanizmus legalább elviekben képes-e az általunk tapasztalt mintázatokat
létrehozni.
- Szükségszerű,
hogy a biológiai rendszerek, például a sejtek leírhatók legyenek kizárólag
fizikai összefüggésekkel?
- Egyáltalán nem! Az
elsődleges érhálózat kialakulása az egyszerűbb jelenségek közé tartozik,
az esetek zöme ennél bonyolultabb. Ha találunk egy példát, amelyet sikerül
leírnunk, akkor ez igazolja, hogy helyes volt a megközelítés. Persze az
összetettebb folyamatokat is szeretnénk megérteni, de annál könnyebb a
helyzetünk, minél kevesebb komplex sejtbiológiai tényezőt kell figyelembe
venni. Természetesen olyan modellt igyekszünk keresni, amelyik jól leírja
a teljes rendszert. A modelljeinkben mikroszkopikus részletekről alkotunk
hipotéziseket - például az erek képződésénél feltételezzük, hogyan lépnek
a sejtek kölcsönhatásba -, és más skálán nézzük az eredményt.
Nem gondolom tehát, hogy
a fizika megoldja a biológia problémáit, de szükséges komponens lehet.
Az erek kialakulása mellett másik példa a gasztruláció folyamata, ami szintén
olyan komplex sejt- és fejlődésbiológiai kérdés, ahol nagy szerep jut a
fizikai effektusoknak. Gasztrulációkor - a kezdeti embriófejlődés során
- az embrióban kialakulnak a csíralemezek, miközben sejtrétegek áramlanak
egymás mellett, végül a sejtek a helyükre kerülnek. Ebben mechanikai tulajdonságokkal
rendelkező szövetek vesznek részt, és az áramlásokat erők mozgatják, amelyeket
szeretnénk megismerni. Ezeket az erőket persze a sejtek hozzák létre, de
pusztán az a tény, hogy fizikai testekről van szó, befolyásolja a lehetséges
mozgásformákat egy fejlődő embrióban. Végül, ha meg is ismerjük azokat
az erőket, amelyek a folyamatot hajtják, még mindig külön feladatot jelent,
hogy meg tudjuk magyarázni a kialakuló áramlási teret. Tehát fizikára mindenképpen
szükség van a munkánkban.
A mikroszkópos képeket
egy algoritmus automatikusan mozaikká rendezi a fókuszban lévő részletek
megkeresésével
- A szövetek felépülésének
vizsgálatakor mesterséges szövettenyészetek kialakulását modellezitek,
vagy az eredmények vonatkozhatnak a természetes szövetek kialakulására
is?
- Az egyszerűbb modellek
in vitro tenyészetekre vonatkoznak, de az embriógasztrulációt igazából
in vivo körülmények között követjük. Van egy rendszerünk, ahol a korai
embriót életben tudjuk tartani a mikroszkóp alatt, nagyjából egy napig.
Ekkor az egyes sejteket sejtbiológiai módszerekkel megjelöljük, hogy követni
tudjuk őket. (Jelölés lehet, ha zölden fluoreszkáló fehérjét termeltetünk
velük, vagy valamilyen speciális sejtfelszíni receptor elleni ellenanyagot
fluorofórokkal megjelölünk.) Így videomikroszkóppal követhetjük, hogy mi
történik a fejlődő embrió sejtjeivel, ami végtelenül izgalmas dolog.
- Ez az a videomikroszkóp,
amit te fejlesztettél?
- Igen, de sokan dolgoztunk
rajta. Amikor még doktorandusz voltam az ELTE-n, elkezdtünk fejleszteni
egy sejttenyészetek követésére alkalmas videomikroszkópot. Hozzá kell tennem,
hogy már 20 évvel ezelőtt is létezett hasonló készülék, de akkor még kevésbé
voltak a sejtbiológia előterében a videomikroszkópos vizsgálatok, mert
nem létezett kellő számú molekuláris marker, és a technika is nehézkesebb
volt. Később, amikor már sokat dolgoztunk sejttenyészetekkel, kimentem
posztdoknak az Egyesült Államokba, ahol Charles Little professzor laborjában
embriókkal kezdtem foglalkozni, és ott készítettük el a későbbi készüléket.
Mikroszkópunk egy automatizált fluoreszcens mikroszkóp, ami kereskedelmi
forgalomban is kapható. A mienkben az az egyedülálló, hogy egy embriót
életben tarthatunk az objektív alatt, és írtunk egy szoftvert is a kapott
képek feldolgozására. A képeket hosszú ideig vesszük fel, sokszor egy napig,
több optikai módusban, különféle hullámhosszakon. Ezt az összeállítást
így már nem lehet megvásárolni.
A legtöbb kutató csak a minta
adott helyén nézi a képet három dimenzióban (pl. konfokális mikroszkóppal).
Mi egy motorizált asztal segítségével pásztázzuk a szövetet. Így végigkövethetjük
az egész érhálózat fejlődését úgy, hogy az egyes sejteket is megfigyeljük.
- Ebben az állapotában
még nem látszik, hogy madarat vizsgálsz.
- Nem, ez egy sejtréteg,
amelyben már a gerinchúr és az érszegmensek kezdenek kialakulni, de keringés
még nincs, szív sincs. Ezen a szöveten jól lehet követni az erek képződését,
mert a sejtréteg szinte kétdimenziósnak tűnik. Részben azért is vizsgálunk
madárembriókat, mert ebben a korai stádiumban úgy néznek ki, mint egy nagy
palacsinta. Széltében-hosszában több milliméter kiterjedésűek, de a magasságuk
csak 300 mikrométer. Tehát a mikroszkópos rendszerünkkel egyrészt meg tudjuk
mondani, hogyan alakítják ki az egyes sejtek a korai érhálózatot, másrészt
fel tudjuk térképezni azokat a nagy szövetáramlásokat, amelyek a gasztrulációs
időszak körül jellemzők az embriókban. Amikor rendelkezésünkre áll a rengeteg
adat, akkor megpróbáljuk megérteni, miért pont olyan az áramlási kép, vagy
miért pont olyan a sejtek eloszlása, mint ahogy látjuk.
Az áramlási tér esetében
ezt biomechanikai modellel közelítjük, és eredményeink alapján arra gondolunk,
hogy a korai embrionális szövet ún. nem-newtoni folyadékként viselkedik.
Szilárd testek és folyadékok esetében nyíráskor mechanikai feszültség lép
fel, de egy közönséges folyadékban, például vízben ez a feszültség a nyírás
megszűnésekor azonnal eltűnik. A sejtek is hatékonyan tudják csökkenteni
a kialakuló mechanikai feszültséget úgy, hogy odébb mennek és megbontják
a sejt-sejt kapcsolatokat. Ehhez azonban több időre van szükségük, mint
a vízmolekuláknak. Sejtaggregátumon végzett mérések arra utalnak, hogy
a sejtaggregátumok (és a szövetek) nem-newtoni folyadéknak tekinthetők,
olyasminek, mint egyes polimeroldatok.
A természetes szövetekkel
kapcsolatban van egy tervünk is. Nagyon sokan dolgoznak a mesterséges erek
létrehozásán. In vitro körülmények között, egy gélben endotél sejteket
növesztenek, amiből megfelelő körülmények között ki tud alakulni egy csőszerű
képződmény. Szeretnénk, ha ez a folyamat önfenntartó lenne és olyan állapotba
tudnák hozni a sejteket, mint a valódi ereknél: simaizom is körülvenné
őket és meglenne a jó extracelluláris alaphártya.
- Vannak még orvosi
alkalmazási lehetőségek?
- Persze, rengeteg
kutató vizsgálja, hogyan reagálnak az endotél sejtek a környező kemoattraktáns
faktorokra. Mi például együttműködünk egy kollégával a Scripps Intézetből,
aki azzal foglalkozik, hogyan lehet megakadályozni az angiogenezist, vagyis
a tumorsejtek érellátását. Ha egy tumorsejt VEGF-et termel, maga felé vonzza
az érképző, endotél sejteket. David Cheresh professzor vegyülete az endotélsejtek
válaszképességét csökkenti. Tehát gátolja azt a képességüket, hogy VEGF
hatására a tumorhoz vándoroljanak, és ezzel jelentős mértékben hátráltatni
lehet a rosszindulatú tumorok növekedését. Egészséges esetben az erek kialakulásának
egyik lépése, hogy az endotél sejteken jelen lévő két molekula - a mátrix
metalloproteáz 2 (mmp2) enzim és az avß3
integrin - kölcsönhatásba lépjen. Cheresh professzor molekulája ezt a folyamatot
gátolja, mi pedig arra próbálunk rájönni, hogyan hat ez a vegyület és mennyire
változtatja meg az aktívan mozgó endotélsejtek motilitását.
Egy másik kollégánk melanómatumorokkal
foglalkozik. Nagyon agresszív melanómatumorok esetén a sejtek maguk is
képesek érszerű csöveket létrehozni, amelyek aztán csatlakoznak a normális,
azaz az endotél érhálózathoz. Tehát úgy tűnik, hogy a sejtek hálózatképző
tulajdonsága kevésbé specifikus, mint ahogy hagyományosan képzeljük. Ez
is arra utal, hogy érdemes megnézni, mik azok az általános fizikai, biofizikai
mechanizmusok, amelyek biztosíthatják, hogy bizonyos körülmények között
a sejtek csöveket képezzenek - hiszen tumorok esetén nem feltétlenül az
endotél sejtek hozzák létre a hálózatot, hanem kevésbé differenciálódott
tumorsejtek.
Az ELTE-n több kollégámmal
in vitro körülmények között vizsgáltuk különböző agydaganatokból izolált
sejtek motilitását taxol és sugárkezelés esetén. Az agydaganatoknál sokszor
kialakul egy diffúz "sejtköd" rosszindulatú sejtekből. Sajnos ilyenkor
a tumor nemcsak a véráramon keresztül képez áttétet, hanem az agyszövetben
is terjed. Mi tumorból izolált sejteken alkalmaztunk taxolkezelést és olyan
dózisú besugárzásokat, amit terápiában is használnak. Elég nagy meglepetésünkre
az derült ki, hogy ezek a szubletális dózisok sok esetben megnövelik a
sejtek motilitását, valószínűleg azért, mert stresszválaszt váltanak ki.
Azt találtuk, hogy ha egyszerre adunk taxolt és sugárkezelést, akkor ezek
egymás motilitást serkentő hatását csökkentik, tehát optimalizálni kell
a kettő arányát. Azt korában is lehetett tudni, hogy a taxol radioszenzitizáló
szer, de talán ennek a molekulának a működéséhez is közelebb jutottunk.
- Dolgoztál az ELTE-n,
a Kansasi Egyetemen, most megint itthon vagy, aztán terveid szerint újra
Kansasban… Mi a véleményed, külföldön lehet/kell karriert csinálni vagy
inkább itthon?
- Ebben nem lehet
tanácsot adni senkinek. Az biztos, hogy az Egyesült Államokban hatalmas,
komoly géppark van, lézerdisszekciós mikroszkóp és minden, amit az ember
el tud képzelni. A kutatási támogatás is sokkal nagyobb, mint Magyarországon.
Kint hatalmas a piac, évente több száz, előre nem "leosztott" állást hirdetnek
meg. Nagy a "motilitás", minden évben elmennek emberek és új doktorandszok,
posztdokok jöhetnek.
Élni viszont Magyarországon
szeretünk, itt van a családunk. Egyelőre Kansasban részállásom van, de
ott minden pénzem pályázatokból származik. Addig tudok kimenni, amíg kutatási
pénz tudok szerezni. Itthon, az ELTE-n teljes állásom van, tehát ha évekre
elmegyünk, akkor fizetés nélküli szabadságon vagyok, különben pedig a téli,
nyári szünetben dolgozom kint. Ameddig lehet, megpróbáljuk úgy intézni,
hogy mindkét helyen lehessünk.
- Mindig ugyanahhoz
a csoporthoz jársz?
- Igen, Little professzor
csoportjában dolgoztam, „research assistant professor” státuszban. Ez a
gyakornoki státusz után következik, az ember már jogosult NIH-pályázat
beadására.
- Tavaly el is
nyertél egy 1,3 millió dollár költségvetésű pályázatot.
- Igen, jó fejlemény,
hogy most már vannak saját pályázataim, mert ott is előbb-utóbb függetlenednem
kell. Ha az ember egyetemi professzor szeretne lenni, akkor elvárják, hogy
felmutasson néhány korábban elnyert, hasonló pályázatot. Az NIH a kutatásfinanszírozás
egyik "egysége".
Magyarországon leginkább
az OTKA-hoz lehet hasonlítani: a kutató egyénileg pályázik - igaz, nem
öt oldal a munkaterv, hanem húsz, de nem ötmillió forintot kap, hanem egymillió
dollárt. Ebben benne van az emberek fizetése - tehát ha doktoranduszt veszek
fel, őt nekem kell fizetnem, nincs állami ösztöndíj, mint itt -, de ezzel
együtt is lényeges a különbség. Az NIH-pályázat előnye még, hogy nem kell
sok embernek összeállnia hozzá, mint a korábbi európai uniós pályázatok
integrált projektjeihez. Igaz, a mostani európai uniós FP7-pályázat sem
ilyen már, támogatják az egyéni kutatásokat is.
- Mikor kezdtél
el kutatni?
- Nagyon korán. Már
elsős egyetemista koromban elmentem Vicsek Tamás professzor egyik speciális
előadására, le is vizsgáztam, és utólag derült ki, hogy elsőéves vagyok.
Ekkor felajánlotta, hogy dolgozzam vele, aminek nagyon örültem. Remek témavezető
volt. Általa jutottam el különböző helyekre is: Ben Jacob professzorhoz
Tel-Avivba, Stanley professzorhoz Bostonba, aztán volt diákjához, Barabási
Albert-Lászlóhoz. A kutatás sokkal jobban érdekelt, mint az egyetemre járás.
Nem mondhatom senkinek,
hogy tanulás helyett kutasson, mert tanulni is kell, de én nagyon élveztem,
hogy az egyetemi éveim alatt is kutattam. Amióta itthon vagyok, két szakdolgozóm
volt, egyikük másodéves korában kezdett TDK-munkát végezni, a másik harmadév
végén. De ez nem általános, főleg azért nem, mert sok a kötelező óra. Nem
hiszem, hogy most több az ideje egy másodéves hallgatónak, mint az én időmben.
Pedig nagyon hasznos lenne, ha minél hamarabb látnák, milyen a kutatás.
- Fizikusként nem
riasztottak vissza a biológiai kísérletek?
- Nem, mert a feladatok
fokozatosan jöttek. Előbb a baktériumok, aztán a sejtek, majd az embriók.
A kísérletek során sokat pipettáztam és megtanultam kiszedni a tojásból
az embriót.
- Külföldön és itthon
is neves laboratóriumokban dolgoztál. Hogy látod, mi tesz sikeressé egy
labort?
- Inkább csak általánosságokat
tudok mondani. Az a nagy különbség, hogy más a „kultúra” a fizikusoknál
és más a biológusoknál. A fizikusoknál nagyobb a szabadság, nincsenek Journal
Club-összejövetelek, de akikkel én találkoztam, azok inkább elméleti emberek,
nincsenek is annyira ráutalva az együttműködésre. Egy jó biológuscsoportban
pedig - úgy gondolom - erre szükség van: az ember pontosan tudja, mit csinál
a mellette ülő. Az is fontos, hogy mindenkinek jól definiált projektje
legyen, amit végigvihet. Nyilván mindenütt az a meghatározó, hogy milyenek
az emberek: ahol lelkesek és pezseg az élet, ott jó dolgozni.
- Mikor fordultál
a biológia felé? Középiskolában inkább a matematika és a fizika érdekelhetett,
hiszen a KÖMAL versenyein meglehetősen jó eredményekkel szerepeltél.
- Gimnázium után azért
nem mentem biológusnak, mert visszariasztott, hogy meg kell tanulni a törzsfejlődési,
a taxonómiai táblákat, de a sejtbiológia, a molekuláris biológia, amit
távolról szemléltem, akkor is érdekelt. Az egyetemen fordultam a biológiai
mintázatok felé, amikor Vicsek Tamás csoportjába kerültem.
- Mit "tud" a miskolci
Földes Ferenc Gimnázium, hogy annyi diákja nyer tanulmányi versenyeket?
- Az én időmben Kálmán
László tanár úr volt az igazgató, aki matektanár. Ő értékelte a versenyeken
való részvételt és elég liberális volt ahhoz, hogy különböző privilégiumaink
lehessenek: feljárhattunk szakkörre Pestre, így azokon a napokon nem kellett
iskolába járnunk, de ehhez természetesen teljesíteni is kellett. Meg aztán
voltak speciális matematikatagozatos osztályok, ahol a tanárok szintén
ebben a szellemben dolgoztak. De a többi tanárom is nagyon jó volt, például
a magyar- és a történelemtanár, csak én inkább a fizika iránt érdeklődtem.
- Mikor szoktál
maratont futni?
- Csak félmaratont.
Maratonit még nem futottam, a félmaraton a leghosszabb, amit be mertem
vállalni. Gimnáziumban nem szerettem a testnevelést, csak a kollégiumban
kezdtük el a futást, a feleségemmel meg a barátaimmal, azóta ezt többé-kevésbé
rendszeresen űzzük. A maratonihoz komolyan kell készülni, de egy félmaratonra
szerintem bárki képes.
Az interjút készítette: SIMON
ÁGNES