"Önöknél
mindenki
Kis színes csevej
mindenkit ismer." Hudecz Ferenccel
Közéleti szerepvállalása igen széles körű. Két magyar és öt nemzetközi folyóirat szerkesztőbizottságának tagja. Számos tudományos konferenciát szervezett, közöttük kiemelkedő az 1998-ban Budapesten rendezett 25. Európai Peptidszimpózium. Kutatásai két területre összpontosulnak: fehérjék antigénszerkezetének feltérképezése, epitópok azonosítása klasszikus és kombinatorikus kémiai módszerekkel, mesterséges "szuperantigének" kutatása szintetikus vakcinák és diagnosztikumok előállítása céljából, tumorellenes és antimikrobiális peptidepitópok specifikus célsejtbe juttatása oligopeptid- és fehérjekonjugátumaik segítségével. Kutatásait hazai (OTKA, GVOP) és nemzetközi (EU-FP5, COST, WHO) szervezetek támogatják. Eredményeit az MTA Akadémiai Díjjal ismerte el. 1977 óta tanít az egyetemen, az utóbbi 15 évben biológusok számára adott elő szerves kémiát; a vegyészeknek gyógyszerkutatással kapcsolatos előadásokat hirdetett meg. Angol és spanyol kollégákkal az egyik első magyarországi TEMPUS-projekt koordinátora. Az Erasmus-program keretében - 1998-tól - diákjai német, angol, spanyol és finn egyetemekre jutnak el. Ezt igen fontosnak tartja. Vezetésével húsznál több diplomamunka és tíz PhD-disszertáció készült el. A Semmelweis Egyetemen docensként dolgozó, biofizikus feleségével együtt neveli két fiát. Gergő 2004-ben végzett közgazdász-elemző, munka mellett PhD-tanulmányokat folytat. Andris az ELTE-n egyiptológiát és régészetet tanul, s ezzel párhuzamosan végzi a Közgázt. A fiúk a nyelvekben versenyeznek, kettejüknek nyolc nyelvből nem csak vizsgájuk van. - Gyerekként mi volt az első elvégzett kísérlete? - Cink-szulfidot készítettem kén és cinkpor keverékének meggyújtásával. A kísérlet sikerült. "Hatalmas" hatása volt, szerencsére a fürdőszobában csináltam és egyedül; jegyzőkönyv nem készült. - Ki segítette karrierjét? - Az általános iskolában (Mártonhegyi úti ének-zenei) Anna néni meghatározta a pályát - biokémia. Középiskolai tanárom, Fraknói Tivadar (Szilágyi Erzsébet Gimnázium, biológia-kémia tagozat) szakmai tudása és emberi tulajdonságai tovább erősítették - a nem családi - "imprinting"-et. Straub F. Brunó, akit az MTA Történettudományi Intézetben történészként dolgozó édesanyám - ismeretlenül - felkeresett a kérdéssel, hogyan lehet egyetemi tanulmányokat folytatni az 1970-es években Magyarországon, a lehetőségek (SOTE, ELTE, BME) részletes elemzése után az ELTE vegyész szakát javasolta. Az egyetemen nagy hatással voltak rám Kucsman Árpád szerves kémiai előadásai, a speciális kurzusok között pedig Medzihradszky Kálmán peptidkémiája, Gergely János immunológiai és Kovács János sejttani stúdiumai. Talán a legtöbbet Szekerke Máriának köszönhetek, akinél a tudományos diákköri munkát kezdtem, diplomáztam és doktoráltam. Az ő nyitottsága, nemzetközi-szakmai széleslátókörűsége és a gondolkodás szabadságának tiszteletben tartása nagyban segítette szakmai fejlődésemet. A kapcsolat egykori tanáraimmal, főnökeimmel tovább él. Stanley Plotkin emeritus professzortól, akinél az 1980-as évek közepén dolgoztam Amerikában, nemrég kaptam egy e-mailt, amelyben gratulált az egyik cikkhez. És természetesen a feleségem... - Melyik könyv hatott legjobban tudományos pályájára? - Bruckner Győző Szerves kémia kötetei. - Mi okozza jelenlegi munkájának legnagyobb sikerélményét? Mik a legfőbb frusztrációi? - A legnagyobb sikerélmény a kutatásban, amikor tudom, hogy egy cikk jó; az oktatásban, amikor egy hallgató azt mondja a két féléves szerves kémiai kurzus után, a második vizsgajegy beírását követően, hogy "Tanár úr, öntől tanultam valamit, köszönöm". Frusztráció: amikor visszaélnek a józan ésszel, és a fekete zongoráról akarják bebizonyítani, hogy valójában fehér. - Melyik könyv van jelenleg az éjjeliszekrényén? - J. R. R. Tolkien: Gyűrűk ura, S. Mrożek: Zuhanás közben, Mészöly Miklós: Pontos történetek útközben. - Milyen muzsikát szeret hallgatni kocsijában vagy otthoni lejátszóján? - Zongoraversenyeket és kamarazenét. Mozart-, Haydn-, Beethoven-, Rahmanyinov-, Csajkovszkij-, Smetana-, Dvořák-, Debussy- és egy-egy Purcell-, Muszorgszkij-, Bizet-, Ravel- vagy Orff-művet. Máskor Beatles-számokat, Brecht-dalokat Lotta Lenya, Gizella May vagy Marianna Faithful tolmácsolásában; Luis Armstrongot és angol gyerekdalokat ("nursery rhymes"). - Általában mit nem szeret igazán egy publikált cikkben? - Azt, hogy már elkészült. Főleg, ha jó. - Hol és mikor szeretett volna élni és dolgozni? - Itt és most. - Mi volt a legjobb tanács, amit valaha kapott? - Többet kaptam, itt csak kettőt idéznék. Kassák Lajostól: "Éljünk a mi időnkben!", Turczi Gyulától, aki az egyetemen matematikát adott elő, remekül: "A sarokba szorított ész csodákra képes." ( Teljes képzavar, de az üzenet hiteles.) - Mi jelent ön számára pihenést? - Utazás, kirándulás a hegyekben barátokkal, bridzs, kerti munka. - Mivel foglalkozott volna, ha nem a kutatást választja? - Kertész vagy pszichológus lennék. - Érez-e késztetést arra, hogy tanuljon valamit, aminek nincs azonnali vagy gyakorlati értéke? Ha igen, mi lenne az? - Igen. Franciául és zongorázni. - Milyen körülmények között születtek legjobb és legihletettebb ötletei? - Utazás vagy koncert közben. - Mi az, amit ön szerint a nagyközönségnek föltétlenül tudnia kellene a tudományról? - Jó dolog, és előreviszi a világot, de tudni kell, hogy emberek csinálják. - Most közölték önnel bizalmasan, hogy holnap lesz a világ vége. Mit tenne? - Megkérdezném, milyen kísérleti alapja van a hipotézisnek. - Mi az az egyetlen tárgy, amit égő munkahelyéről kimentene? - A még be nem nyújtott kéziratokat. - Mi a legvonzóbb dolog a hűtőszekrényében? - Grépfrútlé és cheddarsajt. - Melyik irodalmi személyt alkalmazná szívesen postdokként? - Frodót. - Véleménye szerint melyik a legaktívabb évtized egy kutató életében? -
Mindenkinek más. Van, aki már 35 évesen túl van rajta, van aki 60 évesen
kezdi.
|
||||