FŐZY ISTVÁN Az év ősmaradványa 2017 A Kárpátok sárkánya, a barlangi medve Talán
még emlékeznek az olvasók: 2016-ban az eocén óriás egysejtű maradványát, a
Szent László pénzeként is ismert legendás kövületet, a Nummulitest választották
az év ősmaradványának. Az idén a legtöbb szavazatot a jégkorszak egyik
emblematikus ősállata, a barlangi medve kapta. A szoros versenyben lemaradtak a
további jelöltek: a Parascutella, azaz a homoki dollárra emlékeztető miocén
tengerisün, a második helyen végzett, és a tihanyi kecskeköröm rege ihletője, a
pannóniai kagyló, a Congeria ungulacaprae csak a harmadik helyezést érte el. Az
említett munkákból tudjuk, hogy az egyik első sárkánykutató az eperjesi
kirurgus, Johann Patersonius Hain (1615-1675) volt; Tasnádi, a korának
gyakorlatához híven, csak Hain Jánosként említi az orvost. Hain a felvidéki
parasztoktól összeszedegette a hatalmas csontokat, a gyűjtőket kifaggatta, és
maga is – személyesen – a sárkányok nyomába eredt. Tapasztalatairól levelekben
számolt be német barátainak, és a csontok egy részét – bizonyítékképpen –
postán, csomagban, el is küldte nekik. Ezek a rövid feljegyzések latin nyelven,
Lipcsében jelentek meg, egy természetrajzi, orvosi érdekességeket és
ritkaságokat ismertető „Miscellanea curiosa …” című lapban (a teljes cím egy
sorban sem férne ki). Ma már mosolygunk rajta, de ez a Kárpátok sárkányairól
szóló tudósítás (De draconibus Carpathicis) fontos tudománytörténeti
dokumentum: ebben található az első hazai vonatkozású őslényábrázolás.
Dolgozatának végén az eperjesi kirurgus büszkén jelentette: „Azt hiszem,
sikerült sok mindent megvilágítanom és a sárkányok történetét érthetőbbé
tennem.” Beszámolók
persze korábbról is vannak. Petrus Ransanus (1428–1492), a hazánkban is működő
itáliai szerzetes és történetíró már Hain előtt két évszázaddal részletesen
beszámolt a Partium és Erdély barlangjairól, „amelyekben sok érintetlenül
maradt sárkánykoponya és csont található”. Ransanus érdekesnek találta a
dolgot, kiváltképp mert „azon a vidéken ilyenfajta állatok nem élnek, bár
néhányan úgy tartják, hogy az özönvíz idején Afrikából vagy máshonnan, ahol
sárkányok élnek, a kiáradó víz sodrával kerültek ide ezek a testek.” A leírások
arról tanúskodnak, hogy a humanista történetíró maga is egy „sárkánykoponya”
boldog tulajdonosa lehetett. Voltak, akik nemcsak kutatták, nemcsak elképzelték, hanem állítólag látták is a sárkányt… Sőt! Olyan feljegyzés is akad, amely arról számol be, hogy volt, aki barlangjából előcsalta a sárkányt és messzire repült rajta. Ehhez elég nehéz bármit is hozzátenni. Egy másik leírás pedig arról szól, hogy egy oláh egyszer elégetett egy élő sárkányt, amely egy fa odvában lakott; ennek a történetnek talán egy nagyobb gyík, vagy valami más hüllő lehetett az ihletője. A Kárpátok sárkánya, az év ősmaradványa – barlangi medve koponyájával
Barlangi medve koponyája Johann Patersonius Hain
munkájában. „A Kárpátok sárkányairól” közölt tudósításban található metszet a
barlangi medve első ábrázolása, és egyúttal az első magyarországi ősmaradvány-ábrázolás
is. A koponya el van rajzolva: elülső része némiképp felülről,
hátulsó része oldalról látszik. A zápfogak alakjuk szerint inkább szarvas, vagy
valami egyéb patás állat fogainak tűnnek. A nagyon jellegzetes és hatalmas
szemfog hiányzik, illetve a rajz felső részén külön ábrázolták. A fogak
egyébként könnyen kihullanak az állat pusztulása után. A szemfog helye, az alveolus, ott sötétlik a koponya
elülső részén. A premoláris (kisörlő) fog helyén azonban egy oda nem illő görbe
fog ül – ez talán egy másik, kisebb medve szemfoga lehet. A koponya mellett
található másik két kicsi csont közül az egyik pedig nem is a medve, hanem a
barlangi oroszlán utolsó ujjperce, azaz
karma Lássuk
a medvét! Mellső
végtagjai rövidek, mancsai hatalmas voltak – félelmetes karmainak nyomát ott
hagyta a barlangok falán. Koponyája magas volt, homloka meredek. Pofájának
szembetűnő elemei voltak a hatalmas szemfogak. Állkapcsában elől hiányoztak a
barna medvékre jellemző premolárisok, azaz kisőrlők. Ezzel együtt a hátulsó
moláris, azaz a nagyőrlő, különösen hosszú volt. Az őrlőfogak gumós
rágófelülete inkább a vaddisznók mindenevő fogazatát idézi, és nem a valódi
ragadozók tarajos zápfogait. ![]() A kutatók úgy vélik, hogy a
barlangi medvék több időt tölthettek barlangokban, mint a ma is élő barna medvék,
amelyek leginkább csak a téli álom idejére keresik fel a sziklaodúkat. Ráadásul
azokkal ellentétben nem a szűk, ember számára járhatatlan üregeket keresték,
hanem a tágas, nagy barlangokat – akárcsak őseink. A barlangban könnyen megőrződik
az ott felhalmozódó csont, amelyet betemethet az üregbe bekerülő agyag, vagy
beboríthat a vízből kiváló cseppkőkéreg. Az ép csontvázak ritkák – ezek megőrződéséhez
különös szerencse kell. A barlangi medve gyakori állat volt, és a fosszilizálódás
szempontjából nem számít, hogy a csontok ott elhullott egyedek, vagy ember által
behurcolt zsákmányállat maradványai. Ez az oka annak, hogy az Ursus speleaus
csontok egyes helyeken nagyon gyakoriak. A képen a Csobánka feletti Kis-kevélyi-barlang
tágas bejárata látható. A félhivatalosan Mackó-barlangként is ismert sziklaüregből
rengeteg medvecsont került elő Élőhelye
– lelőhelye A
Kárpátokból ismert előfordulás – mint láttuk – klasszikusnak tekinthető, de
számos, jól dokumentált barlangimedve-előfordulást ismerünk hazánk mai
területéről is, elsősorban a Bükk, a
Pilis és Aggtelek területéről. Előfordul, hogy a barlang elnevezése is utal a
leletekre. Sárkánylyukból több is van az országban, a hivataloson
Kis-kevélyi-barlangként ismert sziklaüreget pedig Mackó-barlang néven említik.
A régóta ismert erdélyi sárkánybarlangokban mára már nem sok csont maradt, de a
Peștera Urșilornak, azaz a Medvék barlangjának elkeresztelt járatot csak
1983-ban fedezték fel. A leírások szerint 140 medve maradványát tárták fel itt.
A barlangi medve azonban nem csak ott élt, ahol barlangot talált. A sík vidékről, az egykori tundra területéről is szép számmal előkerültek a maradványaik. Hazánk egyik legfontosabb barlangimedve-lelőhelye is egy lapályon, pontosabban szólva egy alacsony fennsíkon található sekély völgyben van. Budapesthez közel, Érd közvetlen határában húzódik a már nevében is különleges Fundoklia-völgy. Gáboriné Csánk Vera régész vezetésével több tízezer állatcsontot és ősemberi eszközöket, tűzhelynyomokat stb. találtak itt. A csontok halmokban hevertek, és a leggyakoribbak a barlangi medvék csontjai voltak. Egy jellegzetes „medvés” csontkupacban 970 medvecsontot azonosítottak, és a többi ott talált 94 csont tucatnyi különböző más állattól (farkastól, hiénától, oroszlántól, mamuttól, vadszamártól, szarvasféléktől) maradt fenn. A sok csontot az egykor itt élő emberek halmozták fel, és az érdi vadásztelepen feltárt hulladékhalmok vizsgálata arra világított rá, hogy a legfontosabb zsákmányállat éppen a barlangi medve volt. Az érdi medvevadászok életéről további izgalmas adatokkal szolgál Az ősember Magyarországon című könyv. Vértes László 1957-ben megjelent könyve pedig, a Medveemberek krónikája főként a bükki ásatások tapasztalatai alapján született.
![]() Barlangi medve metszőfogai a bükki
Istállóskői-barlangból. Az ásatásokon olykor száz- és ezerszámra kerültek elő
barlangi medvék maradványai. Ahogy a barlangok kiürülnek, úgy telnek meg lassan
a múzeumi szekrények. Az átfúrt medvefogakat az ősi ember akár ékszerként is
viselhette – bár ilyen holmit nem találtak a hazai anyagban. Az Istállóskői-barlangból
azonban előkerült egy olyan síp, amely a medve átfúrt ujjpercéből készült Magyar
medvék és medvetanulmányok A
barlangi medve látványos csontjai a korai természetbúvárok képzeletét is
megragadták. A „sárkány-korszakot” követően az első felfedezésekről már Kovács
János (1816-1906) tudósított a „Földtani Közlöny” elődjeként tekinthető
„Munkálatok”-ban, 1863-ban. Később Primics György (1849–1893) 1890-ben „A
barlangi medve hazánkban” című cikkében már részletesen beszámol a sok
lelőhelyről és leletről. A
legtöbb maradvány a késő-pleisztocén második feléből (kb. 70–15 ezer évvel
ezelőtti időszakból) ismert. A múzeumok különösen sok medvecsontot őriznek a
Bihar megyei Oncsásza- és Igric-barlangokból. Az oncsászai barlangban Primics
egy teljesen ép csontvázat is talált, amelyet azután ki is állítottak a
Földtani Intézet Múzeumában. Az Igric-barlangból pedig mintegy 300,
többé-kevésbé ép barlangimedve-koponya került elő, amelyekkel éveken keresztül
foglalkozott a később vegyészként tevékenykedő földtani intézeti szakember,
Majer István (1887–1953). Eredményei jórészt publikálatlanok maradtak, csak
néhány, a medvék törzsfejlődését kritikailag tárgyaló cikke jelent meg. A
barlangi medvét választotta bölcsészdoktori értekezése témájául Mottl Mária is.
Az „Igric-barlang medvekoponyáinak morfologiája” című kismonográfiája 1932-ben
jelent meg. Az Igric-barlang csontanyaga egyébként azért is különösen gazdag,
mert a hely azon barlangok egyike volt, amelyet a medvék folyamatosan, hosszú
időn át laktak. Csontvázaik így úgyszólván helyben halmozódtak fel. Az
elpusztult állatok tetemeit, illetve vázrészeit felhőszakadások vagy áradások
vize sodorta a barlang legmélyebben fekvő részébe, a Medveörvénynek is nevezett
Csontterembe. ![]() A bihari Igric-barlangból
származó barlangimedve-koponyák a Magyar Természettudományi Múzeum Őslénytárának
mélyraktárában. A paleontológusokhoz hasonlóan őseink is gyűjtötték a
medvekoponyákat. A bükki Kőlyuk-barlangban például három, egymás mellett
szabályosan elrendezett koponyát találtak, más barlangokban pedig a nagy, lapos
kövek alatt gondosan elhelyezett koponyák és csontok árulkodtak a hajdani
medvekultuszról
Barlangi medvék arasznyi péniszcsontjai. Jobb oldalon egy eltörött, majd összeforrt péniszcsont látható. Tasnádi Kubacska András szerint „az állatok, különösen a nőstény rendkívüli türelmetlensége” okozhatja az ilyen – súlyos sérüléssel járó – baleseteket
Egyéb
medvék A
késő-pliocén–kora-pleisztocén időszakból is ismerünk medvéket. A még
struccleleteket is tartalmazó, és több szempontból is egyedülálló Kislángról
előkerült faunából ismeretes a kistermetű medve, az Ursus etruscus, amely
feltehetően azonos az Ursus arvernensis néven leírt alakkal. Az
őslénytani irodalomban további medvékkel is találkozhatunk. Kretzoi Miklós írta
le a középső-pleisztocén Ursus gombaszoegesist és a még idősebb az Ursus
stehlinit. Utóbbi Villányból származik. A barlangi medve őse az Ursus
deiningeri lehetett, és az első barlangi medvék a jégkorszak utolsó melegebb
időszakában (interglaciális) jelentek meg. Korunk
barna medvéje (Ursus arctos), amely ha számban megfogyatkozott is, még mindig
él a Kárpátokban, nem leszármazottja a deiningeri-speleaus fejlődési vonalnak,
hanem egy azzal párhuzamos evolúciós ágat képvisel. ![]() Az ősi ember számára félelmetes ellenség lehetett a ma
is élő barna medvénél jóval termetesebb és erősebb barlangi
medve Az
utolsó barlangi medvék
A gyapjas mamut (Mammuthus
primigenius) és az óriásszarvas (Megaloceras giganteus) a barlangi
medve kortársai voltak – Szunyoghy András ceruzarajzai De van
itt még valami, amit a különböző kutatók más-más súllyal vesznek számításba. A
lassan eltűnő barlangi medvék már együtt éltek a neandervölgyi ősemberrel (Homo
neanderthalensis), és a később feltűnő modern ember (Homo sapiens) korai
képviselőivel is. A kőkorszak embere vadászott a medvére, amelynek húsa fontos
táplálék volt, gereznája értékes prémként szolgált, és talán még fontosabb lehetett,
hogy a medvéktől elfoglalt barlangokban a korai emberek is védelmet találtak. A
barlangokból előbújó medvéket talán súlyos kövekkel sújtották halálra és az is
lehet, hogy a téli álmot alvó medvékre rátört a kőbaltával, fa dárdákkal
felszerelt ősember. Találtak olyan medvekoponyát, amelyben máig benne van a
csontba fúródott dárdahegy. Könnyen elképzelhető, hogy az állat járását
kiismerő ősember vermet ásott és csapdát állított a barlangi medvének. Akárhogy
is volt, az emberi nem és a barlangi medvék küzdelme az emberiség alighanem
leghosszabb háborúja volt, amelynek során mindkét fél komoly veszteséget
szenvedhetett el. A paleolitikum végével
azonban az utolsó barlangi medvék is odalettek, és ettől kezdve az ember már
csak a másik embertől vehette el a barlangot. A területért és a javakért való
ember ember elleni küzdelem gyakorlata azóta sem ment ki a divatból. Irodalom Gáboriné
Csánk Vera (1980): Az ősember Magyarországon, Budapest, Gondolat, p. 264. Tasnádi
Kubacska András (1939): A mondák állatvilága, Budapest, Magyar Királyi
Természettudományi Társulat, p. 372.
|
||||