LENTE GÁBOR Van Gogh hervadó
festményei Vincent
Willem van Gogh (1853–1890) posztimpresszionista holland festő nevét manapság
mindenhol ismerik és munkáit nagy becsben tartják. Közel 900 képet festett, de
ezek közül a (mindeddig meg nem cáfolt) legendák szerint 37 éves korában
elkövetett öngyilkosságáig mindössze egyetlen egyet tudott eladni. Fennmaradt
festményei manapság a legdrágább műtárgyak közé tartoznak, a 2017-es évre
korrigált árak szerint négy képe is 100 millió dollár fölötti összegért cserélt
gazdát az elmúlt 25 évben. Önarckép (42 × 34 cm, 1887, Art Institute of Chicago, USA)
Bíbortetűk és a kárminvörös
festék
Néhány más, hasonló színárnyalatú festékre is hivatkoznak időnként kárminvörös néven. Ezek közös sajátja, hogy erős fénynek kitéve viszonylag rövid idő alatt kémiai átalakulásokon mennek át, így színük is jelentősen változik. Van Gogh sokszor használt kárminvöröst képein; ezek a művek már a festő életében elkezdtek megváltozni. Kevés festményen volt ez nyilvánvalóbb, mint a Rózsák vázában címűn, amely 1907-re, vagyis alig 17 éve alatt elvesztette eredetei színeit, miközben a művész édesanyjának házában állt. Rózsák vázában (74 × 93 cm, 1890, Metropolitan Museum of Art, New York,
USA)
Van Gogh egyébként tudott róla, hogy a vörös festékek hamar fakulnak, de nem tudott ellenállni a rendkívül élénk színek vonzásának. A fakulás tudatos kompenzálására széles ecsetvonásokkal nagy mennyiségű festéket felhasználva dolgozott, hogy így tegye tartósabbá alkotásait. Testvérének, a műkereskedő Theo van Gogh-nak egyszer egy levelében le is írta: „A festmények – akár a virágok – elhervadnak.”
Íriszek a mezőn Arles közelében
(54 × 65 cm, 1888, Van Gogh Múzeum, Amszterdam, Hollandia) Fehéredő ólomvörös Búzamezők felhős ég alatt (64 ×
52 cm, 1889, Kröller-Müller Múzeum, Otterlo, Hollandia) A kutatók már régóta felismerték, hogy az ólomvörös idővel kifakulhat. Ennek oka, hogy a Pb3O4 a levegő szén-dioxid-tartalmával reagálva lassan cerusszittá (PbCO3) vagy hidrocerusszittá (Pb3(CO3)2(OH)2) alakul, kén-dioxiddal szennyezett környezetben pedig anglezit (PbSO4) is keletkezhet, s mindhárom lehetséges végtermék fehér színű. Ennek a kémiai átalakulásnak a részletei sokáig elég rejtélyesek voltak. A közelmúltban a röntgendiffrakció nevű módszerrel sikerült a fakuló ólomvörös festéket tartalmazó mintákban azonosítani a Pb10(CO3)6O(OH)6 összetételű, ásványként igen ritkának számító, plumbonakritnak nevezett vegyületet is, amely a fehéredés folyamatában kulcsszerepet tölthet be. Ólomvörös festék
Napraforgók (95 × 73 cm, 1888,
Van Gogh Múzeum, Amszterdam, Hollandia) A
világosabb árnyalatú krómsárga festékek rendszerint szulfátiont is
tartalmaznak, s ez a tény csökkenti a színezék stabilitását: a szép sárga szín
idővel sokkal jellegtelenebb barnává alakul. Ezt a folyamatot is megvizsgálták
már szakértők. A változás lényege, hogy a hatvegyértékű króm háromvegyértékűvé
redukálódik. Ezt számos reakciópartner okozhatja, melyek közül az első helyen
az olajfestékben lévő többi anyag szerepel. Egy ilyen festék száradásakor az
olajfestékben lévő telítetlen kötések között alakulnak ki oxidációval
keresztkötések, s ezen folyamatok során olyan szabad gyökök is keletkezhetnek,
amelyek elősegítik a hatvegyértékű króm redukcióját. A részletes vizsgálatoknak volt egy szerencsés mellékterméke is: az a felismerés, hogy a kromátredukció folyamatát a 490 és 540 nm közötti hullámhossz-tartomány, vagyis a kékeszöld színű fény jelentősen elősegíti. Kicsit bonyolítja a helyzetet, hogy ez a hullámhossz-tartomány a szokásos fehér fényben is megtalálható, így ennek kiszűrése már önmagában is megváltoztathatja az emberi szem színérzékelését. A múzeumokban kiállított képeknél lassíthatja a krómsárga barnulását, ha a megvilágításban megtalálják a szem színérzete és a festék bomlása közötti kedvező egyensúlyt megteremtő világítást. ![]() Krómsárga festék
A kadmiumsárga mint
luxuscikk A
kadmiumsárga az ólomvöröshöz és a krómsárgához hasonlóan szervetlen anyag,
összetételét tekintve kadmium-szulfid (CdS), az ásványok világban greenockit
néven ismert. Az eddig bemutatott festékek tulajdonságainak ismeretében aligha
meglepő, hogy a kadmiumtartalmú anyagok is mérgező hatásukról nevezetesek, így
nem különösebben környezetbarátak. A greenockitban kis mennyiségben
előfordulnak különböző szennyezőanyagok: ezek hatására néhány évtized alatt
kimutathatóvá gyorsul az a folyamat, amely során a CdS a levegő oxigénjével
reagálva fehér színű kadmium-szulfáttá (CdSO4) alakul. Kadmiumsárga festék Ezen jelenség példájának gondolták van Gogh Virágok kék vázában című festményét is, amelynek jellegzetesen kadmiumsárga színű virágszirmain narancsos-szürkés elszíneződés jelent meg. A részletes kémiai analízis azonban nagyon meglepő eredményt hozott: a szirmok felszínéből vett parányi mintában a CdSO4 helyett anglezit (PbSO4) és kadmium-oxalát (CdC2O4) volt kimutatható. Habár sok öreg festmény tartalmaz oxalátszármazékokat, van Gogh munkái esetében eddig még soha nem tapasztaltak ilyesmit. A kép történetének alapos tanulmányozása fényt derített a rejtélyre: a kép egy korai restaurátora lakk segítségével tett kísérletet a kadmiumsárga fakulásának megállítására (maga a művész ilyet soha nem tett volna, „nyers” állapotban kedvelte saját munkáit). Sajnos ezzel csak rontott a műtárgy állapotán: a lakkban lévő ólom és oxalátionok elkezdtek reagálni a CdS-dal, s így a viszonylag lassú fehéredés helyett egy kicsit gyorsabb szürkülés lett a végeredmény. A felfedezés hatására az amszterdami Van Gogh Múzeum alaposan megvizsgálta saját képeinek állapotát és történetét is. Szerencsére semmi nyoma annak, hogy hasonló probléma előforduljon más alkotásokon is a közeljövőben. ![]() Virágok kék vázában (61 × 38 cm, 1887, Kröller-Müller Múzeum, Otterlo, Hollandia) A láthatatlan képek és a szinkrotron Ahogy
már volt róla szó, van Gogh rengeteget festett aktív korszakában, de igen
szerény körülmények között élt. Művészi ihlete és ambíciói rendszeresen
nagyobbra törőek voltak, mint ahogy az anyagi lehetőségei engedték volna neki.
Ennek az lett a következménye, hogy gyakran nem volt vászna a festéshez, s
ilyenkor általában egy korábbi kompozíció (amelyet eladni amúgy sem tudott)
tetejére festette az újabbat, vagyis jó néhány műve egy másik kép alatt
található. Ez lehet a fő oka annak, hogy van Gogh leveleiben számos olyan
festményt említ meg, amely ma ismeretlen. Becslések szerint a pályájának elején
készített képek akár egyharmada is áldozatul eshetett az ilyen
vászon-újrahasznosításnak. Íriszek a mezőn Arles közelében
című festmény fénymikroszkópos képe
Korunk
természettudományos módszereivel szerencsés esetekben meg lehet találni ezeket
a láthatatlan képeket is. Az ilyen jellegű kutatás 2008-ban vezetett látványos
sikerre. A módszer kulcsa egy szinkrotron használata volt, amely stadionnyi
méretű, nagyon intenzív röntgensugárforrás. Manapság nagyjából ötven
szinkrotron működik a Földön, az egyik Hamburgban. Ennek segítségével az
1887-ből származó Fűcsomó című festmény alatt felfedeztek egy női arcot,
amelyet valószínűleg 1884-ben, más parasztábrázolásokkal együtt készíthetett a
művész. Azt is gyanítják, hogy 1885-ös Krumplievők című képénél ugyanezt az
asszonyt festette meg. Fűcsomó (30 × 39 cm, 1887, Kröller- Müller Múzeum, Otterlo, Hollandia) és
az alatta található asszonyportré A Fűcsomó című kép vizsgálata során talált női arc színes rekonsrukciója
(felül); hasonló részlet van Gogh Asszonyportré (42 × 34 cm, 1884-85, Van Gogh
Múzeum Amszterdam, Hollandia) című képéből (alul) Ugyancsak egy szinkrotron segítségével vett gyökeres fordulatot a Csendélet mezei virágokkal és rózsával című festmény története. Ez a kép 1974 óta a világ második legnagyobb van Gogh-gyűjteményének otthont adó hollandiai Kröller-Müller Múzeum tulajdona. A festmény eredetéről azonban sokáig nem volt megbízható adat, s a vele kapcsolatos kétségek annyira súlyosak voltak, hogy 2003-tól a szakértők ismeretlen művész alkotásaként tartották nyilván. 2012-ben azonban a röntgensugárzásos vizsgálat vitathatatlan bizonyítékot tárt fel: a jelenleg látható festmény alatt felfedeztek egy olyan képet, amelyet Vincent és Theo van Gogh levelezéséből már jól ismertek. Csendélet mezei virágokkal és rózsával (100 × 80 cm, 1886, Kröller-Müller
Múzeum, Otterlo, Hollandia) és az alatta található birkózópáros
1885-ben
Vincent Antwerpenben tanult a művészeti akadémián. Az ottani iskola szokásainak
a nagyméretű képek feleltek meg, a vászon megvásárlásához postán kért Theotól
segítséget. Néhány héttel később be is számolt bátyjának arról, hogy két
meztelen birkózót festett meg, s nagyon elégedett volt az eredménnyel. Ez az
érzés azonban nem volt hosszú életű: néhány hónappal később Párizsban (az
eredeti réteg levakarása vagy elfedése nélkül) ráfestette a ma is látható
csendéletet. Ez a történet tisztázta azokat a stílusbeli furcsaságokat is,
amelyek miatt a szakértőknek kétségeik voltak a mű eredetét illetően. A van
Gogh számára szokatlanul nagy méret az antwerpeni akadémia szokásainak hatása,
a virágok furcsa hivalkodásának pedig az az oka, hogy el kellett takarniuk az
eredeti figurákat. Az analízis azonban egyértelműen azonosította a van Gogh-ra
oly jellemző ecsetvonásokat, s a képhez használt festékek is megfeleltek a
szokásainak. Nem
ritka dolog, hogy egy neves tudós érdeklődési köre a saját szűken vett
szakmájánál jóval szélesebb. Az ebben a cikkben bemutatott példák azt mutatják,
hogy néha képzőművészeknek is fontosak lehetnek a fizikai és kémiai ismeretek,
mert a természettudományoknak a művészetekben is – mint ahogy az élet sok más
területén – látható eredménye van. Irodalom
L.
Monico, G. van der Snickt, K. Janssens, W. de Nolf, C. Miliani, J. Verbeeck, H.
Tian, H. Tan, J. Dik, M. Radepont, M. Cotte, Anal. Chem. 2011, 83, 1214-1223. L.
Monico, G. van der Snickt, K. Janssens, W. de Nolf, C. Miliani, J. Dik, M.
Radepont, E. Hendriks, M. Geldof, M. Cotte, Anal. Chem. 2011, 83, 1224-1231. S.
Everts, Chem. Eng. News, 1 February, 2016, p. 32. O.
Mohamed, Chem. World 2016, 13(5) p. 30. A.
B. Muñoz-García, A. Massaro, M. Pavone, Chem. Sci. 2016, 7, 4197-4203.
|
||||