Január elején nagy eseménye volt a magyar tudományos
életnek: megkezdte mûködését a Magyar Tudományos
Tanács, legfelsôbb tudományos fórumunk. Mi hozta
létre ezt a szervet és mi a szerepe? Hogy erre a kérdésre
válaszolhassunk, nézzük meg, milyen volt a felszabadulás
elôtti idôk tudományos élete. A Horthy-éra
tudományos életét legfôképen magárahagyottsága
jellemezte. A tudománnyal, a kutatókkal senki sem foglalkozott.
Volt ugyan egy Tudományos Akadémiánk, de mûködése
eredménytelen volt. Nem is lehetett ettôl a szervtôl
nagyvonalú, a tudományt ápoló tevékenységet
várni, hiszen az élén olyan "nagyságok" voltak,
mint József "fôherceg", szellemi irányítója
pedig "vitéz" Moór Gyula volt. Igazi tudománypolitikát
nem is folytathatott olyan testület, mely következetesen távoltartotta
magától – egypár tiszteletreméltó kivételtôl
eltekintve – szellemi életünk színe-javát. Mi
következik ebbôl a magárahagyottságból?
Elsôsorban az, hogy tudományos életünk anarchisztikus
volt, tudósaink munkája ötletszerû, gyakran a
való élet talajától távolesô,
látszatproblémákkal való bíbelôdéssé
vált. Könyvtáraink, laboratóriumaink hiányosan
voltak felszerelve. Elôfordult, hogy egyazon tudományos folyóirat
vagy könyv minden könyvtárunknak megvolt, ugyanakkor más,
alapvetôen fontos folyóirat vagy tudományos munka kutatóink
számára tehesen hozzáférhetetlen volt. Ugyanígy
vagyunk laboratóriumaink felszerelésével is. Egyes
intézetekben porosodnak olyan eszközök, melyekre másutt
nagy szükség van, de vagy régi jogszabályaink
tették lehetetlenné azok kölcsönadását,
vagy az intézeten kívül nem is tudtak azok létezésérôl.
Tudományos életünknek ebbôl a magárahagyottságából
következik továbbá tudósaink anyagi nyomora.
A reakció szándékosan kínai falat emelt a tudós
és a nép közé. A tudós a színészhez
hasonlóan a társadalomnak egy különc kivetettje
volt, a nemzet egyik "napszámosa". Hazug romantikával övezték
a nyomorgó tudós alakját: "igazi nagyot alkotni csak
az éhezô kutató tud" – volt ennek a propagandának
végsô konkluziója. És miért tették
ezt? Mert csak így lehetett biztosítani azt, hogy a tudós
a tôkésnek és társadalmi rendjének kiszolgálója
lehessen. A tôke csak így tudta biztosítani a maga
számára a legértékesebb munkaerôt a lehetô
legalacsonyabb áron. Nem egy tudós – megélhetésének
biztosítására – kénytelen volt tudását
és tehetségét a tôkés szolgálatába
állítani, és a nagy problémák helyett
a nagyobb profitot szolgáló kérdésekkel foglalkozni.
Ennek persze további következménye az volt, hogy a tudomány
és annak gyümölcsei árucikké lettek, melyet
az uralkodó osztály megvásárolt a maga számára,
és így a népet szolgáló tudományról
beszélni sem lehet. Például egy új termelési
eljárás bevezetése nem a cikk árának
lényeges csökkenését eredményezte, hanem
a gyáros vagy tröszt számára a lényegesen
nagyobb profitot. A tudománynak a tôkétôl való
függôsége a tudományos erôkkel való
valóságos rablógazdálkodáshoz vezetett.
A gyártási titkok rendszere lehetetlenné tette, hogy
a felfedezéseket, tapasztalatokat az egyes gyárak cserélhessék.
Ezért egy sereg hasznosabb munkára alkalmasabb kutatónak
olyan kérdésekkel kellett foglalkoznia, melyeket már
régen másutt megoldottak, vagy párhuzamosan, eredményeiket
gondosan titkolva, egy sereg tudós és mérnök
ugyanazzal a kérdéssel foglalkozott, a helyett, hogy egymás
munkáját támogathatták volna. Ennek az áldatlan
helyzetnek természetesen magára a tudományra is tragikus
kihatása voit. Annak a tudósnak, akinek a tôkét
kellett kiszolgálnia, nem maradt ideje arra, hogy a valóban
nagy tudományos kérdésekkel foglalkozzék. Ez
komoly akadálya volt a tudományos termelésnek, és
nem a legkisebb oka sok téren tapasztalható tudományos
elmaradottságunknak. A tudományos életnek ez a szétesô,
anarchisztikus struktúrája, sajnos, a felszabadulás
után is megmaradt. A Tudományos Akadémia, mely még
1945-ben is Horger Antal beválasztásával tüntette
ki magát, csak újabban hajtott végre egyes személyi
változtatásokat, mintegy kompromisszumot kötve a mai
rezsimmel, hogy ezáltal régi szellemébôl "menthesse
át a menthetôt". A tôkés maradványok annyira
áthatották tudományos intézményeinket,
kutatóink gondolkodásmódját, hogy ezektôl
az utolsó években sem tudtak megszabadulni. Az elôbbiekbôl
most már világosan következik, hogy mi a szerepe a Magyar
Tudományos Tanácsnak. Változtatni a vázolt
lehetetlen helyzeten az ország és a nép érdekében:
a tudományt a nép tudományává tenni.
Az elôbbiekbôl világos, hogy a tudományt eddig
egy szûk kizsákmányoló réteg élvezte.
A Tudományos Tanácsra nem kisebb feladat hárul, mint
biztosítani azt, hogy ez az állapot megváltozzék,
és a tudomány nagy áldásai a dolgozó
népet szolgálják. Hogyan tudja ezt a munkát
elvégezni? Nyilván csak úgy, hogyha nem szorítkozik
tüneti kezelésre, hanem a bajok gyökerét semmisíti
meg: vagyis megszünteti a tudományos élet magárahagyatottságát,
anarchiáját. Ha kijelöli a tudomány helyét
a termelésben, a szocializmus építésében,
ha rámutat az igazi problémákra. Ha tisztességesen
felszereli könyvtárainkat és laboratóriumainkat,
ha nem engedi azt, hogy tudósaink Kepler módjára csillagjóslásokat
készítsenek megélhetésük biztosítására,
hanem gondoskodik a tudósnak teljesítményéhez
méltó megélhetésérõl. Vagyis
ha megszabadítja a tudóst a tôke bármilyen befolyása
alól. A Magyar Tudományos Tanács programmja mindenekelôtt
tervszerûséget belevinni a tudományos kutatásba.
Ezt az egyes intézmények munkatervének összehangolásával
éri el. Ezenkívül biztosítja azt, hogy az egyes
elméleti kutatásokat azonnal a gyakorlatra alkalmazzák.
Például az összes tudományok között
a legelvontabb a matematika. Eddig nagyon sokszor a tudományos matematikai
kutatás eredményeit évtizedek vagy évszázadok
után használták csak fel a gyakorlatban. Pedig kiderült
az, hogy ha ezeket a fejlett elméleti módszereket az ipar
egyes ágaira alkalmazzuk, úgy ezzel nemzetgazdaságunk
hatalmas összegeket takaríthat meg. Ez a tervszerûség
biztosítja azt is, hogy kutatóink között nem lesznek
többé Jedlik Ányosok és Irinyiek, akiket külföldi
kollégáik mindig megelôztek, mert mód nyílik
minden tudósnak, hogy elgondolásait a legfejlettebb eszközökkel
kikísérletezhesse. Ennek biztosítására
a tanács a meglévô intézeteket célszerûen,
a tudományos fejlettség színvonalának megfelelôen
szereli fel, e mellett fontos kutatási ágak számára
speciális új intézeteket létesít. Drága,
de alapvetôen fontos mûszereket szerez be, mint elektronmikroszkópot,
ultracentrifugát, tömegspektrográfot stb. Ezzel a tudományos
kutatás elôl minden akadályt elhárít,
és lehetôvé teszi azt, hogy a magyar kutatók
a tehetségüknek és szorgalmuknak megfelelô eredményeket
elérhessék.
Természet és Technika, | CVIII. évfolyam, új sorozat, 1949. 65. oldal
https://www.kfki.hu/chemonet/TermVil/ https://www.ch.bme.hu/chemonet/TermVil/ |