RÉGÉSZET
NAGY MIHÁLY
A Seuso-kincs
1990.
február 9. óta, amikor a Seuso-kincsbôl tizenöt
darabot egy sajtótájékoztató keretében
New Yorkban bemutattak a nyilvánosságnak, számos ország
muzeológusát foglalkoztatja a kérdés: honnan
származnak ezek a magasfokú mesterségbeli tudással
megformázott ötvösremekek. A tárgyakat hamisított
libanoni kiviteli engedéllyel adták el jelenlegi birtokosának,
lord Northamptonnak. Egy oxfordi mûvészettörténész,
hitelt adva a libanoni papíroknak, a kincslelet közel-keleti
eredetét próbálta bebizonyítani, ám
ezt a magyarázatot -- amely számos ellentmondást rejtett
magában -- a tudományos közvélemény nem
fogadta el. A libanoni eredetben nem voltak biztosak a tárgyak birtokosai
sem, ezért a származás kérdésére
a tárgyakat árverés útján értékesíteni
kívánó vállalkozások képviselôi
is megpróbáltak választ kapni az UNESCO-nak, az Interpolnak
és más nemzetközi szervezeteknek eljuttatott körözvények
segítségével. Késôbb, egy immár
hat éve tartó per során libanoni, jugoszláv
(késôbb horvát) és magyar régészek,
természettudósok, jogászok, rendôrök és
diplomaták igyekeztek az eredeti lelôhely nyomára akadni.
A tárgyak mûkincspiaci értékesítése,
de ami ennél is nagyobb jelentôségû, a tudományos
feldolgozás szempontjából is alapvetô fontosságú
az eredeti lelôhely megállapítása. A kincslelet
az eddigi információk szerint valamikor az 1970-es évek
közepe táján került elô. Sokan úgy
vélik, meg kellene elégednünk a tárgyak kínálta
esztétikai értékekkel és nem érdemes
kutatni a tárgyak eredete után. Húsz év elteltével
valóban elhalványulhatnak azok a nyomok, amelyeket követve
a nyomozók megtalálhatnák azt a pontot, ahol a tárgyak
a földbôl elôbukkantak és azokat az embereket,
akik jelen voltak a tárgyak kiásásánál.
A proveniencia, azaz a hovatartozás megállapításáról
mégsem kell eleve lemondanunk, hiszen ismerünk olyan tudományos
módszereket, amelyek segítségével egyre jobban
leszûkíthetô az a terület, ahol a tárgyakat
egykor használták, majd valamilyen hirtelen veszély
közeledtével elrejtették és végül,
több mint másfél ezer év elmúltával
a megtalálók a földbôl kiemelték.
"A történelem az élet tanítómestere"
Aligha
szükséges bizonyítani az ebben a közismert szállóigében
megfogalmazott igazságot. Az emeberiség, amióta csak
létezik, törekszik az ôt körülvevô világ
megismerésére, amelynek részét képezi
saját múltja is. A történelmi korok tanulmányozásának
elsôrendû forrásai az eredeti írott dokumentumok
és a kortársak feljegyzései. Mivel azonban az emberiség
történelmének nagyobbik részérôl
egyáltalán nem rendelkezünk ilyenekkel, és az
ókortól kezdôdôen fennmaradt írott emlékek
száma is korlátozott, a történelemtudomány
-- Magyarországon a reneszánsz óta -- újabb
forrásokat kezdett felkutatni és gyûjteni, elsôsorban
az ókori írásos emlékeket (pl. római
érmeket, feliratos sírköveket, oltárokat, mérföldköveket
stb.) és emellett egyéb régészeti emlékeket
is. A történelemtudomány e sajátos forráscsoportjának
gyûjtésével és feldolgozásával
a régészettudomány foglalkozik. A régészet,
mint a történelemtudomány szerves része, a többi
tudományághoz hasonlóan, általános emberi
tapasztalaton alapuló tényeket figyel meg és rögzít,
és a logika szabályainak megfelelô következtetéseit
e tények tanulmányozása során vonja le. A régészet
az emberi társadalmak múltjának minél teljesebb
megismerésére törekszik, és kutatásának
tárgyát képezi az emberi tevékenység
során tárgyiasult teljes emlékanyag, legyen az ingó
tárgy, épület vagy építmény.
Ezt
az emlékanyagot nem egymástól elszigetelten és
összefüggéseikbôl kiszakítva, hanem éppen
ellenkezôleg, történeti kontextusukban vizsgálja.
Mai felfogásunk szerint a régészet célja az,
hogy rekonstruálja a múltbeli életkörülményeket,
felkutassa és bemutassa a letûnt kultúrák fejlôdését,
azok környezetét és életfeltételeit. Azon
népek esetében, amelyeknél ismeretlen volt az írásbeliség,
a régészeti kutatások töltik be a hiányzó
történetírás szerepét. Ahol az írásbeliségre
alapozott történelem létezik, ott az a feladata, hogy
kiegészítse a dokumentációt és lehetôvé
tegye annak kritikai felülvizsgálatát. E széles
feladatkör miatt csak kevés olyan tudományág
létezik, amely kutatásának tárgyát és
bizonyos fokig kutatási módszereinek körét is
tekintve, olyannyira nyitott lenne egyéb tudományszakok felé,
mint éppen a régészet. A régészet fegyvertárában
éppúgy megtaláljuk a mûvészettörténészek,
nyelvészek vagy matematikusok által kidolgozott módszereket,
mint a legkülönfélébb természettudományos
vizsgálati eljárásokat (Röntgen-fluoreszcencia,
termolumineszcencia, pollenanalízis, dendrokronológia, radiokarbon-vizsgálat
stb., ld. errôl részletesebben Balla Márta cikkét).
Míg a régészeti gyûjtés korábban csak a tárgyakra korlátozódott, a modern régészettudományban alapvetô követelménnyé vált a lehetô legszélesebb körû információk teljes leírása is, így pl. a régészeti emlékeknek a felfedezés pillanatában a lelôhelyen elfoglalt rétegtani helyzetének pontos dokumentálása. A rétegtan (sztratigráfia) alapját azok a megfigyelések képezik, amelyek szerint a természeti folyamatok során képzôdô talajrétegekhez hasonlóan, az idô múlásával az emberi településeken, azok funkcionális használata során is keletkeznek rétegek. A lelôhely rétegeiben talált leletek elemzése alapján az egyes rétegek korára következtethetünk. Ugyanakkor lehetôségünk nyílik az egyes elkülönülô rétegekben talált leletek viszonylagos korának meghatározására is: az alsóbb rétegek korábbiak, mint a fölöttük kialakult késôbbi rétegek, az egyes, felülrôl zárt rétegekbôl elôkerült tárgyak pedig többnyire azonos korúak, de lehetnek közöttük korábbi idôszakból származó leletek is, késôbbiek viszont nem. A modern régészeti kutatások során gyakran rögzítenek a lelôhelyen szervesanyag-maradványokat is, amelyek laboratóriumi vizsgálata értékes kiegészítô információkat szolgáltathat pl. bizonyos tárgyak korának, vagy funkciójának megállapításánál. A Seuso-kincs tárgyait az árverést elôkészítô cég megbízásából különféle angliai laboratóriumokban restaurálták és vizsgálták. A per folyamán a felperesek -- köztük Magyarország is -- kérték, hogy tegyék lehetôvé számukra a korábbi vizsgálati eredmények ellenôrzését. Néhány esetben erre sor került, de több olyan vizsgálatot már nem lehetett elvégezni, amely egyébként segített volna az eredeti lelôhely pontosabb behatárolásában.
|
1. ábra. Talajmintavétel az ún. |
A Seuso-kincset nem régészeti feltáráson találták meg, és mivel a leletkörülmányeket nem rögzítették, számos olyan információ semmisült meg, amely segíthetett volna a leletek történeti összefüggéseinek pontos megállapításában. Noha információink hiányosak, a leletkörülményekre mégis következtethetünk a leletegyütteshez tartozó tárgyak mai állapotából. Ahhoz, hogy a tárgyak eredeti összefüggéseit kiderítsük, alapvetô fontosságú az eddig közölt tanulmányok kritikai vizsgálata, illetve a vitás kérdések eldöntése a tárgyak személyes tanulmányozása alapján (amelyre Balla Mártával együtt 1993. május 21-én nyílt lehetôségünk, amikor a tárgyakon fellelhetô talajmaradványokból is mintát vettünk.)
A kincs mint egység
![]() |
2. ábra. A Seuso-kincs Achilles- |
A kincs ma ismert darabjainak tisztázatlan eredete miatt fontos volt annak megállapítása, hogy a tárgyak egy együtteshez tartoztak-e eredetileg is, vagy csupán a közelmúltban kevertek össze egymáshoz nem tartozü darabokat a nagyobb anyagi haszon reményében. A tárgyakkal 1984-ben eladásra kínáltak két mészkôfejet is, amelyekrôl kiderült, hogy azokat késôbb helyezték az edények közé, hogy állítólagos közel-keleti eredetüket ezáltal is alátámasszák. A tizenöt edény viszont valóban összetartozik, és közülük kisebb funkcionális egységeket, készleteket is sikerült elkülöníteni a tárgyak azonos díszítése és méretei alapján (ld. a tárgylistát). A készletek darabjai közötti hasonlóságon kívül a leletegyüttes tárgyai között további hasonlóságok figyelhetôk meg: így pl. a geometrikus kancsók és az amfora nyakát hasonló módon díszítették; a dionüszikus jelenetek pedig nemcsak az egyik kancsón, hanem az amforán is feltûnnek. Az Achilles- és "Meleagros"-tál hasonló méretei és mitologikus jelenetei miatt szintén összetartozik. Ezt az összetartozást a rézüst belsô falán, a talajlerakódásban megfigyelt tálperem-lenyomatok is igazolják. Az üstbe díszített oldalukkal lefelé fordítva helyezték bele a négy nagy tálat: legalulra a "Meleagros"-tálat, föléje a geometrikus díszû és az Achilles-tálat, majd a kincsnek nevet adó Seuso-tálat. A kincset árverésre bocsátani kívánó társaság által megbízott oxfordi kutatók útmutatásai alapján egy olyan számítógépes rekonstrukciós rajzot is készítettek, amely azt szemlélteti, hogy az elrejtéskor a tárgyakat hogyan helyezték el az üstben.
|
3. ábra. A kaiseraugsti kincs Achilles- |
A leletegyüttes tárgyainak további formai elemzése hozzásegít bennünket ahhoz, hogy a tárgyakat külön-külön és mint együttest is egy történeti fejlôdési folyamatba illesszük, annak részeként értelmezzük, és így megállapítsuk azt a korszakot és azt a régiót, amikor és ahol a tárgyak készültek. A formai elemzés azon a felismerésen alapszik, hogy a tárgyat készítô mester mindig egy bizonyos, adott történelmi helyzetben, e helyzet közvetett vagy közvetlen hatása alatt fejti ki tevékenységét, azaz a konkrét tárgy kivitelezése megfelel a szakma hagyományainak, a mester képzettségének, illetve a vásárló vagy megbízó elvárásainak. A tárgyak formájához a legjobb analógiákat a Kr. u. 4. századból, annak is inkább a második felébôl ismerjük. A kézmosómedence, a Seuso-tál és az Achilles-tál igen közeli párhuzamai a svájci Kaiseraugstban elôkerült ezüstkincsben találhatók meg. Svájci kutatók megállapítása szerint ezt a kincset Kr. u. 351-ben rejthették el. Amennyiben növekvô sorrendben táblázatban ábrázoljuk a 4. századból ismert római ezüstedények súly- és méretadatait, akkor azt a tendenciát figyelhetjük meg, hogy az idô elôrehaladtával a tárgyak súlya és méretei jelentôsen megnövekszenek. Ebben a táblázatban a kaiseraugsti kincs tárgyai a táblázat elsô felében, míg a Seuso-kincs tárgyai -- amelyek a legnagyobb és legsúlyosabb római kori ezüstedények közé tartoznak -- a táblázat végén helyezkednek el. Jelenleg egyetlen olyan római kori ezüsttálat ismerünk, amely súlyosabb a Seuso-kincs Achilles-táljánál, I. Theodosius császár Kr. u. 388-ban készített missoriumát. Ezek az adatok arra utalnak, hogy a Seuso-kincs legjellemzôbb tárgyainak készítési kora is a két idôpont, azaz a 4. század közepe és a 4. század vége között keresendô. A Seuso-kincs tárgyaihoz leginkább hasonló funkciójú és formájú tárgyakat szintén a Kr. u. 4. század második felébôl, a kelet-európai régióból ismerünk. Például az amfora legjobb párhuzamai a Concestiben (Moldva), illetve Boroczycében (Volhínia) elôkerült ezüstamforák.
|
|
Milyen tárgyakat ismerünk ma a Seuso-kincsbôl? | |
1. Geometrikus díszû tál (ezüst, niellós
díszítéssel) átmérô: 642 mm, 7150 gramm 2-3-4. Geometrikus díszû kézmosó készlet: 2 db (1 pár) kancsó (dombormûves aranyozott esüst) magasság: 528 és 550 mm, 2671, ill. 2804 gramm, ûrtartalom: 4 liter Kézmosó medence geometrikus és növényi díszekkel (dombormûves ezüst) átmérô: 452-468 mm, 2118 gramm, ûrtartalom: 6 liter 5. Dionüszikus jelenetekkel díszített kancsó (dombormûves aranyozott ezüst) magasság: 435 mm, 3000 gramm, ûrtartalom: 4 liter (A kincs készleteinél bizonyos edények szembetûnô módon párban fordulnak elô: pl. a geometrikus kancsók és a két vödör. Valószínûleg a dionüszikus kancsónak is volt egy párja, amely jelenleg nem szerepel a nyilvánosságra hozott darabok között.) 6. Amfora ezüstbôl készült dugóval (dombormûves aranyozott ezüst) magasság: 385 mm, 2506 gramm 7. Illatszertartó szelence nyitható kúpos fedéllel (dombormûves ezüst) magasság: 320 mm, 2051 gramm |
8-9-10. Hippolytus-készlet: Hippolytus-kancsó (fedéllel, dombormûves aranyozott ezüst) magasság: 573 mm, 4051 gramm 2 db (1 pár) háromlábú situla (vödör, dombormûves aranyozott ezüst) magassága felemelt füllel: 390 mm, 4435 és 4478 gramm 11. Állatjelenetes fedeles kancsó (aranyozott ezüst, niellós díszítéssel) magasság: 510 mm, 3983 gramm, ûrtartalom: 4 liter 12. Seuso-tál (ezüst, aranyozott és niellós díszítéssel) átmérô: 705 mm, 8873 gramm (Hasonló díszítése miatt a tál és az állatjelenetes kancsó valószínûleg egy készlet részét képezte.) 13. Achilles-tál (ezüst, vésett és dombormûves díszítéssel) átmérô: 720 mm, 11 786 gramm 14. "Meleagros-tál" (ezüst, vésett és dombormûves díszítéssel) átmérô: 694 mm, 8606 gramm 15. Rézüst magasság: 325 mm, átmérô: 830-835 mm |
Ki, mikor és hol használta az edényeket?
A
kincs tárgyai közül formai tekintetben legérdekesebb
a római ezüstök között egyedülálló
vödörpár. Ezt a vödörformát fából
készítve és ezüst- vagy bronzveretekkel díszítve
gyakran megtaláljuk a Kr. u. 4. századi germán fejedelmi
temetkezések emlékanyagában (pl. Sackrau Sziléziában,
Osztrópataka és Czéke Kelet-Szlovákiában).
A tárgyak funkciójának leginkább megfelelô
forma kiválasztását szintén az adott történelmi
szituáció határozza meg, így a germán
edényforma jelenléte a Seuso-kincsben arra utal, hogy a kincs
egykori birtokosa barbár származású, de a római
birodalomban élô elôkelô római lehetett.
A tárgyak stílusában, azaz a konkrét formák
megvalósításában alkalmazott mûvészi
eszközöknek a vizsgálata szintén alátámasztja
a készítés idejérôl és a használat
helyérôl korábban tett megállapításainkat.
A geometrikus minták, a nielló és a mitológiai
jelenetek alkalmazására a 4. századi római
ezüstökön számos példát találunk
Skóciától Moldáig, azonban a Seuso-kincs legjellegzetesebb
formájú edényein, a vödrökön alkalmazott
griff-protomékra és a gyöngysoros dísz elé
helyezett dekoratív mellképekre a legjobb példát
a Polgárdiban talált ezüsttripus (összecsukható
haromlábú állvány, amelyet nagyméretû
tálak alátámasztására használtak)
esetében találjuk meg. A tripus öntött, tömör
lábai ugyanúgy téglalap keresztmetszetûek, mint
a Hippolytus-kancsó füle (amely a maga nemében egyedülálló
a római kori ezüstök között). Hasonló
kivitelû, bronzból öntött tripuslábat Trierbôl
ismerünk. A polgárdi tripus és a Seuso-kincs legtöbb
darabja is valószínûleg a Mosel-vidéken, vagy
éppen Trierben készült. A polgárdi tripus és
a Seuso-kincs vödreit egy másik jellegzetes vonás is
összekapcsolja. Mind a tripuson, mind a vödrökön az
ötvösmester beütött pontokkal jelölte meg azokat
a helyeket, ahová a tárgyak összeszerelése során
a külön elkészített alkatrészeket fel kell
forrasztani. A tripus és a kincs egyébként funkcionálisan
és kölcsönösen kiegészítik egymást:
a kincs nagyméretû táljaihoz eredetileg tripus is tartozott
(ennek ábrázolását megtaláljuk a Seuso-tál
középsô medallionján, sôt a tálak
peremének alján feltehetôen egy tripus tartókampójától
származó karcolások is megfigyelhetôk). A polgárdi
tripus méreteit tekintve ugyanúgy a legnagyobbak közé
tartozik, mint a Seuso-kincs edényei. Technikai hiányosságaik
is közösek: a nagytisztaságú ezüstbôl
készült, közvetkezésképpen puha anyagú
tripus és a kancsók nagy méretükhöz képest
nem rendelkeznek kellô szilárdsággal, ezért
a tripus szinte saját súlyát is alig bírja
megtartani, és a kancsók talpa is letörött a használat
során.
A
tárgyak formái, szimbolikája és a tárgyakon
ábrázolt jelenetek tartalmi elemzése alapján
Tóth Endre arra a következtetésre jutott, hogy a kincs
egy esküvôi ajándéknak szánt tálalókészlet
darbjaiból áll. Valóban, a Hippolytus-készlet
ital felszolgálására szolgálhatott a férfi
számára, míg az illatszeres szelence, amelynek oldalán
annak tulajdonosnôjét szolgái kíséretében
szépítkezés közben ábrázolták,
az ifjú ara számára készített ajándék
lehetett. A többi darab, mint pl. a kézmosó készlet,
közös használatú volt. A Seuso-tál középsô
medalionjának körirata, amelyben jókívánságokat
fogalmazott meg a tárgyak ajándékozója, tovább
a medalionban ábrázolt esküvôi lakomajelenet is
összhangban áll a tárgyak nászajándék
jellegével. A verses köriratban megnevezték a megajándékozott
Seusót, aki a kincs eredeti tulajdonosa volt. Ez a név eddig
más forrásból ismeretlen, formai elemzése arra
utal, hogy viselôje germán lehetett. A névforma ún.
bôvített rövid alak, ahol az egy szótagra (SEV-)
rövidített eredeti névhez egy kicsinyítô
képzôt (-SO) illesztettek. A medalion további jellegzetessége,
hogy itt nem csupán dekoratív céllal ábrázoltak
egy lakomajelenetet, hanem azt két kis címkébe illesztett
felirattal konkretizálták is.
Az egyik
ló mellé odaírták nevét is: INOCENTIVS,
és a lakoma helyszínét is pontosan meghatározták.
A kereveten lakomázó társaság elôtt elterülô
víztükör mellé odaírták a PELSO nevet.
Ez a földrajzi név jól ismert az antik írott
forrásokból és egyértelmûen a Balatonnal
azonosítható. A földrajzi terület pontos megjelölésébôl
arra következtethetünk, hogy a kincs tulajdonosának életében
fontos szerepet játszott a Balaton vidéke, valószínûleg
itt terültek el birtokai. A kincs némelyik edényének
hátoldalán a készítés, illetve a használat
során bekarcolt feliratokat találunk. A kulturális
és földrajzi hovatartozás tekintetében az utóbbiak
fontosak számunkra. Három feliratot is találunk (a
geometrikus tál, az egyik vödör és az illatszeres
szelence alján, amelyek a tárgyak leltári listába
vételérôl tanúskodnak. Leltárra utaló
felirattal a kaiseraugsti kincs esetében is talákozunk, a
Seuso-kincsnél azonban részben latin betûkkel, részben
rúnákkal, de mindhárom esetben germán nyelven
karcoltak számneveket az edényekbe. A Balaton tágabb
körzetében, Veszprém és Fejér megyékben
éppen a Kr. u. 4. század második felétôl
kezdôdôen ismerünk több rúnafeliratot. Ezek
feltûnése annál is inkább szembeszökô,
mivel a rúnafeliratok egyébként ritkaságszámba
mennek. A Seuso-kincs feliratai és a kelet-pannóniai rúnafeliratok
közötti viszony tisztázása még a jövô
kutatásának feladata.
A rézüst
A kincs elrejtésének körülményeit homály fedi. Csupán annyi biztos, hogy nagyméretû edényekbe (ezek közül az egyik nagyméretû üstöt ismerjük) helyezték a tárgyakat és egy föld alatti üregben rejtették el azokat. Az elrejtés okát nem ismerjük. Ha háborús veszély miatt ásták el, akkor erre Kelet-Pannónia 4. század végi történelme több alkalmat is kínálhatott, de jelenleg nem tudjuk pontosan beazonosítani az idôpontot. Kézenfekvô lenne az elrejtést a Kr. u. 374 nyarán lejátszódott súlyos harci cselekményekkel indokolni, amikor az aratásra készülô tartományt hirtelen lerohanták a Duna bal partján élô barbárok -- és ezt az üst külsô faláról vett koromminta C14-es vizsgálata is alátámasztja --, de szóba jöhet az utána következô nyugtalan negyedszázad egésze is.
![]() |
|
4. ábra. A Seuso-kincs elrejtésére |
5. ábra. A ságvári késô
római erôd te- |
A üst -- a kincslelet ma ismert részének legkevésbé esztétikus darabja -- a kincset behatóan tanulmányozó Marlia Mango szerint a legfontosabb támpontokat szolgáltatja az elrejtés idejének és helyének meghatározásához. Az üst oldala két meghajlított és összeszegecselt rézlemezbôl készült, míg alját egy harmadik, enyhén domborított lemezbôl alakították ki. A fenéklemezt ún. fogazott varrattal erôsítették az oldalhoz, amely úgy készült, hogy a fenéklemez szélét nagyjából szabályos közönként bevagdalták, minden második kis nyelvet kihajlítottak, a nyelvek közé helyezték az oldallemez alsó szélét, majd a nyelveket lekalapálták és leforrasztották.
![]() |
6. ábra. A Kr. u. 5. század elôtt készült
fogazott varratos üstök elterjedése a |
Megállapította, hogy ilyen nagyméretû, törékeny és nehezen mozgatható edényt nem szállítottak nagy távolságra, így azt ott rejtették el, ahol az ilyen üstöket használták. Mango az üst formai elemzése után nem talált ilyen nagyméretû üstöt a Közel-Keleten. Az ottani fogazott varrattal készített edények mind legfeljebb fazéknyi méretûek és késôbbiek a kincs készítési koránál. Mango véleménye szerint a koromminta C14-es vizsgálati eredményébôl Kr. u. 616 körüli, vagy még késôbbi elrejtésre lehet következtetni. Olyan nagyméretû és hasonló formájú üstöket, mint amilyenbe a Seuso-kincset rejtették, csak a római birodalom rajnai és dunai tartományából, illetve az ettôl északra elterülô szabad germán területekrôl ismerünk. A Seuso-kincs üstjével azonos struktúrájú és azonos technikával készült nagyméretû üstök elterjedési területe még ennél is pontosabban körülhatárolható: ilyeneket eddig kizárólag Pannónia területérôl, és fôleg a Balaton környéki, Kr. u. 4. század második felére keltezett régészeti leletekbôl ismerünk. A technika csak késôbb terjed el kelet felé, ahol mind a mai napig használják. Ez a primitív edénykészítési eljárás elárulja, hogy azok a mûhelyek, amelyek ilyen üstöket készítettek, csupán helyi igényeket szolgáltak ki a 4. század vége elôtt Pannóniában. A Seuso-kincs üstje egyébként már az elrejtéskor rossz állapotban volt, többször foltozták, minden bizonnyal sebtében kapták elô, amikor az ezüstöket gondosan becsomagolva el akarták rejteni. Egyet kell értenünk Marlia Mangóval abban, hogy ilyen nehézkesen mozgatható szállítmányt nagy távolságra nem vihettek. Az ezüstöket minden bizonnyal ott rejtették el, ahol korábban használták, azaz a Balaton környékén. A Pannóniában talált fogazott varratos üstök némelyikében szintén tárgyakat (érmeket és mezôgazdasági eszközöket) rejtettek el. Ez a szokás, az értékek üstbe rejtése, szintén csak a római birodalom rajnai és dunai tartományából ismert.
A kincs tulajdonjogi vitája nem fejezôdött be. Remélhetôleg a per végleges lezárása után a leletegyüttes valódi küldetését betöltheti és olyan gyûjteménybe kerül, ahol az érdeklôdôk zavartalanul tanulmányozhatják, és az alappublikáció után elhárulnak azok az akadályok, amelyek a részletes feldolgozást, a tudományos megismerést, az eredeti történelmi kontextus megállapítását ma még hátráltatják. Az eddigi vizsgálatok eredménye alapján azonban véglegesen el kell vetni a kincs közel-keleti használatának és elrejtésének gondolatát.
Megjegyzés: Az ábraaláírás nélküli képek csak az online változatban szerepelnek.
Természet Világa, | 128. évf. 2. sz. 1997. február, 50-53. o. |
https://www.kfki.hu/chemonet/TermVil/ | |
https://www.ch.bme.hu/chemonet/TermVil/ |